دعوت به همکاری

با سلام                                                                                                                                     از دوستانی که در کار تولید و تکثیر و پرورش کاکتوس مشغولند وتمایل به فروش بذر و گیاهان خود  دارند لطفا لیست اجناس خود را  یا ادرس سایت خود را به ایمیل karmania.cactus@gmail.com   ارسال نمایید.                با تشکر

گروه های اصلی کاکتوس



گروه های اصلی کاکتوس

کاکتوس‌ها به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند:
-زیر خانواده پرسکیه Pereskia ؛
-زیر خانواده اوپنسیه Opuntia ؛
- زیر خانواده کاکتاسهcactaceae
برای دانستن تفاوت میان این سه دسته باید به تفاوت‌های ظاهری و ژنتیکی آنها دقت کرد. دسته اول در واقع کاکتوسهایی هستند که کاملاً داری برگ می‌باشند و از نظر ظاهری تا حدودی مانند گلهای رز رونده می‌باشند با این تفاوت که آنها از خانواده کاکتوسها و دارای آرئول هستند. دسته دوم کاکتوسهایی هستند که دارای برگهای موقتی هستند که در جوانه‌های نو ظهور دیده می‌شوند و به سرعت و بر اثر افزایش سن و کمبود رطوبت می‌ریزند. دسته سوم کاکتوسهایی هستند که اصلا و ابدا برگی در آنها مشاهده نمی‌شودکه این دسته تمامی خانواده‌های اکینو کاکتوس و انواع سروس‌ها را شامل می‌گردند.
زیر خانواده پرسکیه Pereskia

زتا معمولی باPH حدود ۵/۶ – ۵/۷ نگهداری می‌شوند و قلمه‌های ساقه این گیاهان براحتی در ماسه ریشه‌دار می‌شوند (برای تکثیر مشکلی ندارند).
زیر خانواده اوپنسیه Opuntia

کاکتوس‌های اوپنسیه به فارسی کاکتوس‌های راکتی نامیده می‌شوند. که در برگیرنده انواع کاکتوس‌های برگ پهن، راکتی، زرد، راکت درشت و کوچک هستند. این دسته از کاکتوس‌ها گاهی در مناطق گرمسیری میوه‌های خوراکی تولید می‌کنند که مصارف دارویی دارد.
زیر خانواده سریوس cereus

(باید دانست که زیر خانواده‌ای به این نام وجود ندارد , دسته کاکتاسه cactaceae درست است که انواع کاکتوسهای ستونی(سروس‌ها)دراین طبقه قرار می‌گیرند)

روش تکثیر کاکتوس


روش تکثیر

۱. قلمه زدن: ازدیاد بیشتر گونه‌های کاکتوس با روش قلمه زدن در  بهار و تابستان انجام می‌شود. قلمه‌ها را معمولا از سرساقه یا بخشی از ساقه انتخاب می‌نمایند. قلمه انواع کاکتوس‌های راکتی شکل (اپونتیا) بدین گونه است که از یک اندام کامل و یا بخشی از یک اندام برای کشت استفاده می‌شود.

 

برای گرفتن قلمه از ساقه، ساقه‌های گوشتی را به اندازه های کوچکتر تقسیم، آنگاه سرشاخه‌ها را با نشانه‌ای مشخص کرده (برای جلوگیری از وارونه کاشتن) و به مدت یک هفته آنها را در محیط سایه قرار می‌دهیم تا خشک شوند. سپس ته قلمه را در خاک فرو می‌نمایند تا پس از ریشه‌دار شدن قلمه‌ها، گیاه تازه‌ای پدید آید.

 

۲. پاجوش: کاشت پاجوش که خود گیاهانی کوچک در کنار شاخه اصلی هستند از دیگر روش‌های تکثیر می‌باشد. با جدا کردنکاکتوس‌های کوچکی که در بخش‌های زیرین گیاهان بزرگر پدید می‌آیند، با کاشت آنها در مخلوط خاک ماسه‌ای مرطوب در سایه به خوبی ریشه‌دار خواهند گردید و هر یک از گیاهان کوچک تبدیل به یک کاکتوس بزرگ خواهند گردید.

 

۳. پیوند زدن:تنها شمار کوچکی از گونه‌های کاکتوس به سبب نداشتن طبقه زاینده اصلی و یا لایه رشد، قابل پیوند زدن نیستند.مناسب‌ترین زمان پیوند از اواخر فصل بهار تا پایان فصل تابستان یعنی هنگام فعالیت رشد گیاه می‌باشد. در این زمان گیاهان قوی تر و دارای شیره کافی برای انجام پیوند و اتصال در همه قسمت‌ها آمادگی دارند و پس از عمل، پیوند نیز در ظرف چند ماه بسته به نوع گونه رشد را آغاز و به گل خواهند نشست. کاکتوس‌ها را می‌توان در هر سنی روی هم پیوند ولی بهتر است که برای پیوندک از کاکتوس‌های جوان که یک تا دوساله باشند و حتی از کاکتوس‌های دانه‌زاد جوان، برای این کار بهره گرفت. گزینش پایه قوی خیلی بسیار مهم می‌باشد. سه روش پیوند در کاکتوس کاربرد دارد: سطحی، شکافی و مورب.

پیوند سطحی

در این نوع پیوند، دو سطح پایه و پیوندک باید کاملا صاف و مسطح باشد. با چاقوی تیز و باریکی برش افقی روی پایه ایجاد کرده، دو سطح پایه و پیوند را روی هم قرار داده و با نوار پلاستیکی، نخ و یا با استفاده از وزنه‌های فلزی آنها را روی هم استوار می‌نمایند.

 

پیوند شکافی

در این نوع، در وسط پایه شکافی به شکل V ایجاد کرده و پیوند را نیز به شکل مکمل شکاف، برش داده و داخل شکاف جای می‌دهیم. برای اتصال آنها، از نخ یا خلال دندان استفاده می‌کنیم.

 

پیوند مورب

این نوع پیوند، بیشتر برای پایه‌های بلند و باریک توصیه می‌شود. در این روش، پایه و پیوندک را به گونه اریب برش داده و دو قطعه را به وسیله نخ محکم می‌کنند. چند روز پس از انجام پیوند، گیاه را در سایه گذارده و باید دقت نمود که نخ یا نوار پلاستیکی خیلی خوب بسته شده باشد. پس از یک هفته، نیز چنانچه از خار یا چوب خلال استفاده شده، باید برای جلوگیری از بروز آلودگی و بیماری‌ها، آنها را از پایه و پیوندک بیرون آورد.

 

روش دیگری در پیوند کاکتوس به‌کار می‌رود که پیوند خواب نام دارد. در این روش، پایه بدون ریشه بوده و به صورت قطعه‌ای از کاکتوس‌ها می‌باشد. پیوندک را به یکی از روش‌های ذکر شده، بر روی پایه بدون ریشه قرار داده و سپس، هر دو قسمت را بصورت پیوند شده در گلدان قرار می‌دهند تا قسمت پایه ریشه‌دار شود و نیز پیوند جوش بخورد. کشورهای صادر کننده کاکتوس پیوندی «ژیموکالیسیوم» بیشتر از این روی استفاده می‌کنند.

 

آنچه مسلم است سرئوس‌ها یا کاکتوس‌های مخروطی، پایه‌های بسیار خوبی برای بیشتر مامیلاریاها یا اوپنسیه‌ها می‌باشند. بهترین پایه سرئوس، بهترین پیوندک مامیلاریا می‌باشد.

 

اهمیت ویژه پیوندزدن در کاکتوس‌ها

  1. برخی از کاکتوس‌ها دیرگل یا دیر بذر بوده و هیچ‌گاه در شرایط کاشت، گل و بذر هم تولید نمی‌کنند. از
    همین‌رو برای تکثیر آنها افزون بر قلمه‌زدن، کاشت پاجوش و ... پیوند زدن یکی از را‌ه‌های مناسب ازدیاد به شمار می‌رود.
  2. معمولا در کاکتوس‌های دانه‌زاد زمان زیادی به طولا می‌کشد تا گیاه بزرگ شده و تولید گل نماید. تجربه نشان داده که کار پیوند‌زدن، گیاه را زودرس نموده و زمان گلدهی را به جلو می‌اندازد.
  3. پیوند انواع کاکتوس‌ها در روی گونه‌های مختلف به سادگی انجام می‌گیرد و سرعت جوش خوردن نیز به سبب وجود بافت‌های هادی کاکتوس‌ها می‌باشد. بافت‌های هادی یاد شده، بخش بزرگی از سطح میانی استوانه مرکزی را اشغال نموده و در نتیجه تماس آنها با بافت‌های هادی پیوندک به آسانی انجام گرفته و درصد جوش خوردن پایه و پیوندک هم افزایش می‌یابد.
  4. از دیدگاه تماشای ظاهری نیز دو گیاه مختلف‌الشکل که بر روی هم پیوند زده می‌شوند، بسیار زیبا و دیدنی خواهد بود.
  5. با انجام پیوند، ویژگی‌های خالص ارثی پیوندک بر خلاف حالت بذری دگرگونی نیافته و به گفته دیگر گونه‌های کمیاب زیبا دوست داشتنی، همگی ویژگی‌های خود را حفظ می‌نمایند.
  6. پاره‌ای از کاکتوس‌ها به خودی خود شاخه یا ساقه زیادی تولید نمی‌کنند ولی بریدن جوانه انتهایی سر آنها برای تهیه پایه سبب می‌شود که در بن گیاه شاخه‌ها و ساقه‌های بسیاری به وجود آید که بعدها برای گرفتن قلمه کاربرد خواهند داشت.
  7. گاهی در برخی از کاکتوس‌ها به دلایل گوناگون، ریشه دوام زیادی نکرده، آسیب دیده و از بین می‌رود. از این رو، احتمال از بین رفتن خود گیاه نیز بالا می‌رود، در این زمینه هم، می‌توان کاکتوس بدون ریشه را روی پایه قوی و محکم دیگر پیوند زد و دوباره گیاه را زنده، جوان و شاداب نمود. در زمینه پیوند کاکتوس‌های گرد بر روی کاکتوس‌های ستونی، یک قیم چوبی راست در کنار پایه در خاک گلدان فرو می‌نمایند. آنگاه یک تخته تیغه‌ای کوچک را هم به گونه عمودی روی سر قیم و پیوندک قرار داده سپس دو عدد سنگ یا وزنه کوچکی را روی تیغه افقی می‌گذارند و سپس با فشار اندکی، چسبندگی پایه و پیوندک کامل می‌شود.

 

یادآوری

در پیوند زدن کاکتوس‌ها، هرگز از چسب باغبانی استفاده نشود زیرا این کار از یک سو مانع تغییر رطوبت اضافی پایه و پیوندک شده و از سوی دیگر محیط و جایگاه مناسبی برای گسترش و رشد قارچ‌ها  باکتری‌های زیان‌آور فراهم می‌آورد.

 

یکی دیگر از روش‌های پیوند کاکتوس‌های گرد و شیاردار روی کاکتوس‌های ستونی، به کارگیری نخ‌های نازک می‌باشد که با نوارهای باریکی از شیارهای پیوندک و پیرامون گلدان رد می‌شود و از هر گونه لغزش پیوندک روی پایه جلوگیری می‌شود باید دقت داشت که فشار زیادی از اطراف نخ یا نوار روی جوانه انتهایی به پیوند وارد نشود.

 

درباره پیوند کاکتوس‌های برگ‌نما مانند اپی‌فیلوم یا کاکتوس‌های کریسمس برروی کاکتوس‌های ستونی نیز با پدید آوردن برش و شکاف در سطح پایه و آنگاه جای دادن برش پیوندک به درون آن و اتصال لازم لبه‌های شکاف، پایه می‌تواند پیوندک را به خوبی نگهداری نماید.

خرید بذر

با سلام

دوستان و عزیزان تولید کننده بذرهای شما را خریداریم لطفا لیست بذر و قیمت را به شماره مدیریت به صورت پیام در تلگرام و واتس اپ و... ارسال بفرمایید.

با تشکر کاکتوس کارمانیا

انواع قارچ کشها

       شاید این سوال به ذهن شما رسیده باشد که برای کاکتوسها از چه قارچکشی استفاده میشود؟ احتمالا این سوال خیلی از کلکسیونرها و پرورش دهنده های عزیز می باشد . مخصوصا موقعی که کاکتوس حالت خشکی پیدا میکند ولی زنده است و با فرا رسیدن فصل رشد بالای گیاه سبز میشود و پایین گیاه خشک میماند . با توجه به این که با کلکسیونرها و فروشندگان زیادی سروکار داشتم اکثرا میگویند از فروشنده سموم گرفتیم و اسمش خاطرمان نیست . طبق تحقیقاتی که کردم دیدم هر قارچ کشی کاربرد خود را دارد.که معروف ترین آنها را برای شما معرفی میکنم .

1 . کاپتان (خواص پیشگیری کننده دارد )

2 . بنومیل ( سیستمیک و برای اندام هوایی گیاه کاربرد دارد ولی برای زدعفونی کردن خاک وریشه وبذر کاربرد دارد )

3 . مانکوزب ( ترکیبات گوگردی دارد و محافظت کننده اندام هوایی گیاه میباشد )

4 .  دودین (برای پیشگیری و بروی اندام هوایی گیاه بکار میرود )

کود هیومیک اسید چیست؟

کود هیومیک اسید چیست؟




روز دهم:کود هیومیک اسید چیست؟

مواد هیومیکی محصول نهایی تجزیه هر ماده آلی در شرایط ویژه و توسط میکروارگانیسم‌های خاص می‌باشند. از آنجا که این ماده ph اسیدی ضعیف (3/8 تا 5) دارد و مشتق از هوموس می‌باشد به نام هیومیک اسید هم شناخته میشود. اما حقیقتاً هیچ شباهتی به اسیدهای شناخته شده چه معدنی و چه آلی ندارد.
موادهیومیکی در واقع طیف وسیعی از ترکیبات آلی- معدنی گوناگون نظیر اسیدهای آمینه، پتیدها، فنول‌ها، آلدئیدهاو اسیدهای نوکلئیک در پیوند با انواع کاتیون‌ها می‌باشند که مجموعاً ترکیب بسیار پیچیده‌ و شگفت‌انگیزی را ساخته‌اند که می‌توانند میلیو‌ن‌ها سال در طبیعت دوام بیاورد و اعمال بسیار شگرفی انجام دهد که قابل قیاس با هیچ ترکیب دیگری نیست. تابحال کسی موفق به تجزیه کامل این ترکیب بسیار پیچیده یعنی مواد هیومیکی نشده است اما در بررسی‌های ابتدایی سه بخش عمده در آن قابل تشخیص است:
1- هیومیک اسید که در مواد قلیایی محلول و در آب و اسید نامحلول است.2- فولویک اسید که درآب، قلیا و اسید محلول می‌باشد.
3- هیومین که در قلیا، اسید و آب نامحلول است.

* جایگاه هیومیک اسید در دنیا

امروزه استفاده از کودهای شیمیایی به دلیل آثار مخرب و زیانبار آنها بر روی محیط زیست در حال منسوخ شدن است به همین دلیل هیومیک اسید در سراسر جهان مورد توجه خاص قرار گرفته است و در صنعت و کشاورزی کاربردهای متنوع و وسیعی دارد و بر مصرف سالیانه آنها به طور متوسط %25 اضافه می شود.

در کشورهای غربی با وجودیکه میزان ماده آلی در خاک نسبتاً بالاست باز استقبال از این مواد بسیار گسترده و روز افزون است آنها به دلایل زیر علاقمند به استفاده از هیومیک‌ها هستند.
1- سازگاری با محیط زیست و فقدان نگرانی از آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی یعنی خطری برای گیاه و یا محیط زیست ندارد.
2- صرفه‌جویی در حدود 25 تا 70 درصد استفاده از کودهای شیمیایی فسفاته و ازته و کاهش هزینه‌ها.
3- قابلیت استفاده درکشت‌های ارگانیک (هیدروپنیک) و همچنین مقاومت به شوری کم آبی و سرما را در گیاه افزایش می‌دهد.
4- افزایش مقاومت نسبت به بیماری‌ها در نتیجه کاهش مصرف سموم و استفاده از علف کشهای بسیار گران را منسوخ می کند
5-افزایش تولید محصولات کشاورزی به مقدار 30 تا 50 درصد
6- احیای توازن در خاک‌هایی که قبلاً بطور نامناسب کوددهی شده‌اند و از سمیّت کودها و عناصر اضافی موجود در خاک می‌کاهد.

استفاده از هیومیک اسید در تولید محصولات زراعی به دلایل داشتن پتانیسل بالا در استفاده اکولوژیک و قابلیت بالای آن در تنظیم نیتروژن و مقاوم کردن گیاه در برابر آفت ها و نیز افزایش رشد گیاه دارای اهمیت بسیار فراوانی است. استفاده از هیومیک اسید باعث افزایش قابلیت زراعی زمین های روستاها می گردد.

قابلیت باروری خاک از12 تا 70 درصد بالا می رود که دیگر نیازی به استفاده از هورمونهای مضر نخواهد بود و مهمترین مزیت استفاده از هیومیک اسید رسیدن به سطح محصولات بسیار استاندارد و با کیفیت عالی می باشد.تولید بالا در محصولات کشاورزی تنها از طریق استفاده از کودهای شیمیایی امکان پذیر نیست.
علاوه بر این استفاده از این نوع کودها سالیانه در تمام نقاط جهان به دلیل آثار شیمیایی و گاها سمی آنها کاهش نیز می یابد. این در حالی است که مصرف کود ارگانیک مانند هومیران روز به روز بیشتر میگردد
هیومیک اسید با افزایش نفوذپذیری دیواره سلولی و نیز با تسریع در تولید پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک در درون سلول و نیز با مکانیسم‌های متعدد دیگری که هنوز کاملاً درک نشده‌اند به رشد و تکثیر هر موجود زنده‌ای کمک می‌کند.
بخصوص تأثیر آن بر رشد میکروارگانیسم‌های مفید موجود در خاک که عمدتاً از قارچها هستند بیشتر است. ممکن است این سؤال برای خواننده پیش بیاید که آیا هیومیک اسید به رشد و تکثیر میکروب‌ها و قارچ‌های بیماریزا هم کمک می‌کند؟ پاسخ منفی است. دلیلش این نیست که هیومیک اسید همانند یک موجود هوشمند، دوست را از دشمن تشخیص می‌دهد، اما به دلیل اینکه هیومیک اسید محصول قارچ‌ها و باکتری‌های غیر بیماریزا است با نیازهای فیزیولوژیکی اینگونه موجودات نیز سازگاری بیشتری داشته، نتیجتاً به رشد و تکثیر آنها کمک می‌کند. نتیجه نهایی این کار تنگ شدن میدان فعالیت میکروارگانیسم‌های پاتوژن (بیماریزا) است.

* نقش هیومیک‌ اسید در بهبود ریشه‌زایی گیاهان

تأثیر هیومیک اسید بر رشد ریشه چنان واضح و شگرف است که در مواردی حجم ریشه را تا چند برابر افزایش می‌دهد. چنانکه همه می‌دانیم گیاهی که ریشه‌های وسیعتر و قویتر دارد سالمتر و مقاومتر نیز خواهد بود. تقویت ریشه‌زایی با مکانیسم‌های متعددی مرتبط است. اولاً اصلاح ساختار فیزیکی خاک فضای مناسبتری را برای نفوذ ریشه ایجاد می‌کند. ثانیاً هیومیک اسید با افزایش نفوذپذیری سلول‌های ریشه به جذب بهتر موادغذایی و توسعه بیشتر گیاه کمک می‌نماید. از اینها گذشته ثابت شده است که هیومیک اسید با تولید بیشتر اسیدهای نوکلئیک و اسیدهای آمینه تکثیر سلولی را در کل گیاه و بخصوص در ریشه‌ها افزایش می‌دهد.

* تأثیر هیومیک‌ اسید در جذب بهتر مواد معدنی و بهبود کیفیت محصول

افت کیفیت محصولات کشاورزی واقعیتی است که همه به آن معترفند و آزمون‌های متعدد آن را اثبات کرده است. در اینجا نیز هیومیک اسید با مکانیسم‌های متعددی به جذب بهتر مواد معدنی و بهبود کیفیت محصول کمک می‌کند.
غالب مواد معدنی نظیر اکسیدها، کربنات‌ها و سولفیدها برای گیاه قابل جذب نیستند و سولفات‌ها هم قابلیت جذب محدودی دارند. نقش هیومیک اسید خاک از یک طرف انحلال و جذب عناصر نامحلول از خاک و از طرف دیگر حفظ و نگهداری این عناصر در خود و انتقال آن در زمان مناسب به ریشه گیاه است. به این عمل تبادل کاتیونی نیز گفته می‌شود.
هیومیک اسید با بهبود تولید قند، پروتئین و ویتامین در گیاه و نیز تأثیر مثبتی که بر جنبه‌های مختلف فتوسنتز دارد نیز محتوای غذایی محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.
هیومیک اسید سبب تقویت دیواره سلولی می‌شود. با این مکانیسم نفوذپذیری محصولات نسبت به قارچ‌های‌فاسد کننده در همه موارد اعم از غلات، میوه‌جات و سبزیجات کمتر شده و خاصیت انبارداری افزایش می‌یابد

*دوام اثرزیادکودهای هیومیکی درخاک
به عکس کودهای شیمیایی که دوام اثر ناچیزی دارند و به شکل‌های مختلف نظیر تجزیه، تبخیر، تصعید، آبشویی و یا تثبیت از دسترس گیاه خارج می‌شوند، هیومیک اسید پایداری بی‌نظیری دارد. تنها میکروارگانیسم‌های مفید خاک می توانند آن را بعنوان منبع‌ انرژی مورد استفاده قرار دهند و نیز وجود مقادیر بیش از حد نمک‌های محلول در خاک چه از کود‌های شیمیایی اضافی و چه آلاینده‌های خاک نظیر نمک (NaCl) می‌تواند هیومیک اسید را اشباع کرده و بطور موقت و یا دائم از کار بیندازد. هیومیک‌ها پیش از اینکه کود باشند اصلاح‌کننده خاک هستند. به این معنا که پلیمرهای هیومیک اسید شبیه یک چسب ارگانیک عمل می‌کنند و ذرات مواد معدنی خاک را به هم می‌چسبانند.

میکروگرانول‌های تشکیل شده نیز با کمک همین چسب به هم پیوند شده گرانول‌های درشت‌تری ایجاد می‌کنند. وقتی این گرانول‌ها در کنار هم قرار بگیرند، همانند گلوله‌هایی که در یک لیوان قرار داده شوند، بین خود فضای خالی ایجاد می‌کنند که به نفوذ بیشتر هوا، آب و ریشه کمک می‌کند، همچنین فضای مناسبی برای موجودات ریز اعم از میکروسکوپی و ماکروسکوپی ایجاد می‌کنند.

* نقش هیومیک‌ اسید در ایجاد توازن در عناصر غذایی خاک

مسأله توازن بحث بسیار مهم و پیچیده‌ای است. دیر زمانی نیست که دانشمندان دریافته‌اند که تنها تأمین عناصر مورد نیاز گیاه برای رشد و سلامت آن کافی نیست، بلکه تأمین متوازن عناصر بسیار مهمتر است.
عدم تعادل در خاک چه مشکلی ایجاد می‌کند؟اولین مشکل در جذب خودنمایی می‌کند. برای نمونه بیش‌بود فسفر می‌تواند مانع جذب آهن، روی، کلسیم و… شود. چرا که فسفر با این عناصر تولید فسفات‌های نامحلول می‌کند.

به همین ترتیب بیش‌بود هر عنصری در خاک برای جذب یک یا چند عنصر دیگر مزاحمت ایجاد می‌کند.خاک نامتوازن، گیاه بیمار و گیاه نامتوازن، حیوان و انسان نامتعادل ایجاد می‌کند. برای بازگشت به تعادل مجدد چاره‌ای جز این نیست که باز از خاک شروع کنیم و در این راه هیومیک‌ها ابزار بسیار کارا و مفیدی هستند.

مصرف اسید هیومیک در خاک های رسی موجب کاهش تثبیت پتاسیم و افزایش جذب پتاسیم گردید.در مطالعه به عمل آمده در فلوریدا امریکامصرف اسید های هیومیک رشد درخت مرکبات تازه کاشته شده را 250 درصد افزایش داد. در همان آزمایش علائم بیماری زوال درختان پیر مرکبات را کاهش داد.
لازم به ذکر است کود هیومیک اسید در تمام محصولات زراعی و باغی بر حسب نیاز توصیه می شود.

برگزاری دومین دوره اموزشی رایگان کشت بذر کاکتوس در پاس کاکتوس

                      برای ثبت نام به سایت پارس کاکتوس مراجعه فرمایید  

به نام خدا

       خدا را شاکرم که بنده را مورد لطف خویش قرار داده و هم زمان افتخار شاگردی به اساتید بزرگ پرورش دهنده کاکتوس و خدمت گذاری به شما علاقمندان را نصیب من ساخته ،  یکبار دیگر افتخار دارم به عرض اعضای محترم سایت برسانم دومین دوره آموزش کشت بذر کاکتوس ، پیوند زنی و نگهداری از این گیاهان در تاریخ 16 اسفند سال جاری بصورت مختلط ( مرد و زن ) در محل گلخانه پارس کاکتوس با ظرفیت 66 نفر برگزار خواهد شد . لذا از کلیه اعضا و علاقمندان دعوت به شرکت در این دوره رایگان میشود . امید است با شرکت خود ما را مورد تشویق قرار داده تا بتوانیم خدمات بزرگتر و بهتری را آنچنان که شایسته شما عزیزان باشد را سازماندهی کنیم .
  موضوع دوره ها 
1 . آموزش کشت بذر کاکتوس               
2 . آموزش پیوند زنی کاکتوس ( کاکتوس ها ، افوربیا ، پرسکیاسیس )              
3 . آموزش  پرورش کاکتوس ها
4 . ....................... برنامه جدید اطلاع رسانی میشود

ضمنا برای دارنده گان کارت عضویت هم برنامه ریزی میشود تا از مجموعه کلکسیونرهای معروف کرج دیدن کنند و همچنین خانم ها هم می توانند از گلخانه خانم مهندس زمانی بازدید کنند .
ثبت نام از اعضا     
1 . آقای علی رضا علوی گوگانی
2 . آقای ابوالفضل سنایی
3 . آقای امیر صمدی افشار
4 . آقای عباس صرامی
5 . آقای حسن اقبال آذر
6 . آقای اسماعیل عزتی تمرین
7 . آقای لطفعلی زاده
8 . آقای مهدی صدری 
9 . آقای مجتبی حمیدی
10 . آقای حسن بابایی
11 . آقای مهدی بهلول زاده
12 . آقای مهدی صالح زاده
13 . آقای مهدی صادقی
14 . خانم مهدیه عزیزی
15 . آقای محمد حسین دهقانی
16 . آقای سهیل میرزا خانلری
17 . آقای محمد رضا محمدی
18 . آقای محمد حمیدی
19 . آقای پیمان جابری
20 .
21 .
22 .
23 .
24 .
25 .
26 .
27 .
28 .
29 .
30 .
31 .
32 .
33 .

برای ثبت نام می توانید در بخش نظرات همین پست نام و شماره عضویت خود را ذکر کنید . 

نويسنده : کیوان ادریسی

شپشک‌های آرد آلود


شپشک‌های آرد آلود

نام علمی : Pseudococcus spp
گیاهان میزبان
شپشک‌های آرد آلود به گیاهان زیادی حمله کرده و دامنه میزبانی بسیار زیادی دارند به طوری که از مرکبات گرفته تا درختان میوه خزان کننده و گیاهان زینتی مانند میخک که یکی از میزبان‌های مهم آن می‌باشد.
بیولوژی
حشره ماده بالغ حدود 300 تا 600 تخم می‌گذارد که روی آن‌ها را با پوشش پنبه ای مانند می‌پوشاند. تخم ریزی به مدت 2 هفته ادامه می‌یابد و حشره ماده بعد از تفریخ کامل تخم‌های می‌میرد. تخم‌ها به مدت 1 تا 3 هفته تفریخ شده و پوره‌های زرد رنگ از تخم خارج می‌شوند که این پوره‌ها به روی گیاهان دیگر یا بخش‌های دیگر همان گیاه رفته و مستقر می‌شوند. همراه با تغذیه از بدن آن‌ها عسلک دفع می‌شوند و ترشح لایه مومی سفید پنبه‌ای شروع می‌شود. دوره پوره‌گی آن‌ها حدود 1 ماه طول می‌کشد که البته به دمای هوا وابسته است. حشرات ماده دارای 3 مرحله پوره‌گی بوده و حشرات نر دارای 5 مرحله پوره‌گی. حشرات نر قادر به تغذیه نبوده و فقط حشرات ماده از گیاه تغذیه می‌کنند. دوره زندگی آن‌ها در تمام طول سال ادامه دارد. زمستان گذراني در شرايط مناسب به صورت تمام مراحل.

روش‌های کنترل:
بیولوژیک
استفاده از دشمنان طبیعی (Cryptolaemus montrouzieri)
زراعی
هرس شاخه‌های آلوده.
پرهیز از آبیاری و کود دهی زیادی (شپشک‌های آرد آلود که گیاهانی که دارای مقدار بالای نیتزوژن در سطح برگ‌ها هستند و گیاهانی که دارای بافت آبدار باشند بشتر حمله می‌کنند).
استفاده از فشار باد و یا آب در روی ساقه های قوی برای کم کردن تعداد شپشک ها.
شتشوی مرتب گیاه مانع از آلودگی مجدد گیاه می‌شود.
شیمیایی
کنترل شیمیایی به دلیل اینکه بعضی از گونه ها در زیر پوست سا قه مستقر شده و یا بر روی ریشه مشکل است. زمان استفاده از کنترل شیمیایی زمانی است که جمعیت حشره بسیار زیاد و در حد بحرانی برای گیاه است. به دلیل اینکه مورچه ها از شپشک ها در برابر دشمنان طبیعی نگه داری می‌کنند برای اینکه دشمنان طبیعی نیز بتوانند شپشک ها را کنترل کنند باید مورچه ها را نیز از بین برد.
استفاده از صابون های تشکیل شده از نمک پتاسیم و یک اسید چرب. اگر حشره ها مقاومت نشان دادن از حشره کش بوتانیک استفاده شود.
استفاده از روغن های باغبانی. با توجه به این که شپشک‌های نباتی در سطح زیرین برگ‌ها مخفی می‌شوند و این که روغن ها سیستمیک نیستند پس باید از سم پاشی شدن تمام گیاه اطمینان حاصل کرد.
استفاده از عصاره سیر و فلفل که در این مورد خطر مقاوم شدن وجود ندارد.
استفاده از حشره کش های گروه پیرتروئید در مبارزه با شپشک‌های آرد آلود بسیار موثر است. زمان استفاده از حشره کش در کنترل آفت بسیار مهم است چرا که بعضی از آفات نمی توانند به درون لایه مومی که بر روی بردن حشرات بالغ و پوره‌ها وجود دارد نفوذ کند پس یکی از دلایل عدم کنترل موفق شپشک ها استفاده در زمان نا مناسب است. پس بهترین زمان استفاده از سموم زمانی است که پوره‌های سن یک از تخم خارج می‌شوند.
با توجه به این که حشرات ماده ثابت بوده و پرواز نمی کنند و این حشرات نر هستند که پرواز کرده و با حشزات ماده جفت گیری می‌کنند پس استفاده از کارت های زرد رنگ برای به دام انداختن حشرات نر و جلوگیری از جفت گیری با حشرات ماده نیز توصیه می‌شود.
مبارزه زمانی آغاز می‌شود که پوره‌ها سن اول از تخم خارج شده باشند. برای تعین این زمان از تله های زرد رنگ چسبناک استفاده می‌شود. این تله های را روی گیاه در محل شاخه ها، تنه و ساقه نصب کرده و زمانی که تعدادی حشره نر در تله ها مشاده شده 2 هفته بعد زمانی است که پوره‌های سن اول از تخم تفریخ شده و باید سم پاشی صورت گیرد.
با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف استفاده از تمام روش های کنترل بالا مقدور نیست بنابراین از روش های زیر استفاده می کنیم.
1 از دادن کود های ازته و آبیاری بیش از حد جدا خود داری شود و بسته به نیاز گیاه از کود استفاده شود. در ضمن در هنگام شیوع آلودگی دادن کود ممنوع می‌باشد چرا که باعث مقاومت آفت می‌شود.
2 در مراحل اولیه آلودگی در صورت امکان از کارگران خواسته تا فقط مناطقی که آلوده به شپشک ها هستند را فقط هرس کرده و شاخه‌های هرس شده را نابود کنند. در ضمن اگر آلودگی شدید باشد از هرس زیادی باید جلوگیری کرد چرا که باعث ضعف درخت خواهد شد (حتی در آلودگی شدید هرس تاثیر مفیدی دارد اما هرس کردن نباید زیاد باشد و فقط باید قسمت های آلوده هرس شوند).
3) با توجه به رابطه همزیستی (Symboisis) بین شپشک ها و مورچه ها یکی از دلایل طغیان آن‌ها حفاظت مورچه ها از آن‌ها در برابر دشمنان طبیعی است پس با از بین بردن و یا دور کردن مورچه ها از شپشک ها می‌توان زمینه فعالیت دشمنان طبیعی را فراهم کرد که باعث پایین نگهداشتن تعداد شپشک ها خواهد شد. با توجه به زندگی مورچه ها در خاک می‌توان از یکی از سموم تدخینی در خاک برای از بین بردن مورچه ها استفاده کرد و در صورت استفاده از سم پاشی باید دقت کرد که سم اثر زیان باری بر روی حشرات مفید و دشمنان طبیعی نداشته باشد.
4) در زمانی که با شپشک‌های آرد آلود مواجه شدیم و با توجه به طغیان آن در سال های قبل ابتدا از تله های چسبناک برای کاهش جمعیت نر ها و در نتیجه کاهش دفعات جفت گیری استفاده می کنیم.
5) زمانی که در تله های زرد رنک چسبناک بیش از 10 تا 15 عدد حشره نر مشاهده شد 2 هفته بعد باید سم پاشی صورت گیرد.
6) برای از بین بردن حشرات بالغ و تخم‌ها می‌توان در زمستان زمانی که جمعیت آفت پایین از سموم روغنی استفاده کرد.
7) با توجه به تحقیقات صورت گرفته این آفت به بوی متصاعد شده از درخت اوکالیپتوس واکنش داده و از آن منطقه دوری می‌کند پس یکی از راه های کنترل آن کاشت درخت به ویژه اوکالیپتوس در پارک ها و فضای سبز است.

کود آهن چیست


کود آهن چیست

 

آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد تمامی گیاهان است. در صورت کمبود آن، در سلولهای برگ سبزینه (کلروفیل)به مقدار کافی تولید نمی شود و برگها رنگ پریده به نظر می آیند. زردی برگ ناشی از آهک، شکل خاصی از کمبود آهن در گیاه است که بخش وسیعی از کشور ما را فرا گرفته است. استانهای خراسان، فارس، خوزستان، اصفهان، تهران و آذربایجان بیش از سایر مناطق این مشکل را دارند. برآورد خسارت حاصل از کمی عملکرد و نامرغوبی محصول ناشی از کمبود آهن دشوار است. مرکبات در شمال و جنوب کشور، میوه های معتدله(از جمله: به، سیب، هلو، گلابی، زرد، آلو)، برخی از زراعتهای مهم از جمله سیب زمینی، سویا و سورگرم، سبزی و گیاهان زینتی با شدتهای متفاوت، از کمبود آهن صدمه می بینند. مدیریت هوشمندانه در کاهش خسارت، بسیار موثر است. به عبارت دیگر با مدیریت مطلوب، مسأله ای به نام زردی برگ(کلروز)وجود نخواهد داشت. کشت گیاهان حساس به کمبود آهن در خاکهای آهکی، آبیاری بیش از حد، مصرف بی رویه و نامتعادل کودهای شیمیایی، کاهش مواد آلی و فشرده شدن خاک، فقدان برنامه ریزی منظم برای افزودن مواد آلی به خاک، نادیده گرفتن منابع ارزان مواد اصلاح کننده خاک در کشور (گوگرد و سولفات آمونیوم)، عدم سرمایه گذاری کافی در تولید کلاتهای مناسب آهن در داخل کشور، توجه بیش از حد به کود آهن وارداتی یارانه ای و مهمتر از همه نادیده گرفتن توصیه های حاصل از پژوهش های گذشته و فقدان آموزش در زمینه روشهای مبارزه با کمبود این عنصر، باعث شده تا امروز با گسترش ابعاد مشکل، در بسیاری از موارد، ارائه راه حل عملی و قتصادی دشوار به نظر آید.

امید است با بکارگیری مطالب علمی، باغها و زراعتهای رنگ پریده مبتلا به کمبود آهن- که با تولید محصولات نامرغوب و اندک در واحد سطح، در آینده کشاورزی ایران جایگاهی ندارند 

(کشاورزی پیشرفته ای که زیر بنایی مستحکم برای اقتصاد شکوفای میهن اسلامی خواهد بود و بخش مهمی از درآمد ارزی اقتصاد بدون نفت را نیز تأمین کند)،- اصلاح شده بلکه با حداقل هزینه ارزی، حداکثر اشتغال زایی را نیز حاصل کنند. در این نوشته کوشش شده تا با توضیح اجمالی علل بروز کمبودآهن روشهای عملی اقتصادی و مؤثر برای جلوگیری و یا درمان کمبود آهن ارائه شود. هنر یک کشاورزی و یا باغدارموفق آن است که با استفاده از تمامی امکانات عملی و تجربی خود در رفع این مشکل تلاش کند. 

علایم ظاهری کمبود آهن در گیاه

اگر گیاهی نسبت به جذب آهن به مقدار کافی، قادر نباشد؛ ساخت سبزینه (کلروفیل) در برگ کاهش می یابد و برگها رنگ پریده خواهند شد. به این نحو که ابتدا این پدیده در فاصله بین رگبرگها – رخ داده، سپس با شدت یافتن کمبود، به جز رگبرگها، تمام سطح برگ زرد می شود چون آهن در گیاه پویا نیست (غیر متحرک است)، این علایم ابتدا در برگهای جوان و در  قسمت بالای ساقه مشاهده می شد و با شدت یافتن کمبود، تمامی گیاه را در بر می گیرد. در غلات، برگهای دچار کمبود آهن، راه راه به نظر می رسند. در درختان میوه،زردی برگ در حالی که رگبرگها کم و بیش سبز مانده اند، پدیده رایجی است. حاشیه برگها با شدت یافتن کمبود به سفیدی گراییده، سپس علایم سوختگی (نکروز) مشاهده می شود. گاهی در اواخر بهار که سرعت رشد درختان زیاد است، به علت عدم تکافوی جذب آهن، برگها زرد رنگ می شوند. سپس با کاهش آهنگ رشد، رنگ برگها بتدریج سبز و دوباره دراواخر تابستان، با تشدید رشدرویشی، علایم کمبود آهن، یعنی زردی رنگ برگه، دوباره بروز می کند. باید توجه داشت که تنها کمبود آهن به زردی برگ منجر نمی شود، کمبود ازتف گوگرد، منیزیم و برخی عناصر غذایی دیگر، بعضی آفات و بیماریهای گیاهی و یا نور کم نیز در مواردی به پریدگی رنگ برگ می انجامد.

علت کمبود آهن چیست؟

در بیشتر نقاط کشور ماف مهمترین عاملی کمبود آهن، زیادی بی کربنات در محلول خاک است. اغلب خاکهای ایران مقدار قابل توجهی آهک دارند. آهک بتنهایی مشکل چندانی در جذب آهن ایجاد نمی کند. ریشه گیاه با ایجاد شرایط ویژه ای در اطراف خود ترشح H+ یا پروتون، اسیدهای آلی و کلاتهای طبیعی) با کاستن از خاصیت ازقلیایی خاک در نزدیکی ریشه حلایت ترکیبات آهن دار خاک را افزوده، آهن مورد نیاز گیاه را در حد تأمین می کند. آبیاری سنگین، فشردگی و یا هر عامل دیگری که تهویه خاک را کاهش دهد، به افزایش غلظت دی اکسید کربن در خاک منجر می شود و در حضور آهک، واکنش زیر انجام می گیرد:

CaCO3+H2O+CO2     Ca2++2HCO3-

بی کربنات  تولید شدهف خاصیت «بافری» دارد. بدین معنی که با جلوگیری نسبی از کاهش pH  در اطراف ریشه از حلایت بیشتر ترکیبات آهن دار و قابلیت جذب آهن کاسته می شود. توانایی ریشه گیاهان مختلف در ایجاد شرایط مناسب برای جذب آهن، متفاوت است. گیاهان مقاوم نسبت به کمبود آهن، ریشه های کارایی برای جذب آهن، متفاوت است. گیاهان مقاوم نسبت به کمبود آهن، برای جذب آهن کارایی مناسبی ندارند. این خصوصیت بیشتر جنبه وراثتی دارد. البته تاثیر تغذیه گیاهی مناسب نیز دراین مورد به اثبات رسیده است. آب آبیاری، گاهی – بویژه هنگامی که از چاههای عمیق تأمین شود- بی کربنات دارد. هوادهی این آبها (با استفاده از فواره ویا ریزش از بلندی) ویا مصرف مقداری اسید سولفوریک (کاهش pH آب آبیاری تا حد خنثی)، مقدار بی کربنات را کاهش می دهد.

گاهی در گیاهان مبتلا به کمبود آهن، غلظت آهن در برگها بیشتر از حد نرمال است و حتی بتازگی در تجزیه های برگی، مقدار غلظت آهن را درج نمی کنند. این بدان علت است که وجود آهن زیادی در برگها ملاک عمل نیست و باید از طریق محلول پاشی و ایجاد شرایط خوب مدیریتی، حرکت آهن را در گیاه بهبود بخشید تا علایم کمبود آهن در برگها مشاهده نشود.

چه باید کرد؟

1- آبیاری سبک وبا دفعات بیشتر

2- کاهش رفت و آمد ماشین آلات در زمین

3- افزودن مواد آلی به خاک

4- مصرف کودهای شیمیایی مناسب

5- استفاده از گوگرد عنصری و کاهش pH

6- مصرف کود آهن

نقش روی در گیاه

روی به طور طبیعی اغلب به صورت کانیهای سولفاتی، سیلیکاتی و کربناتی در پوسته زمین وجود دارد و فراوانی متوسط ان بین 70 تا 80 میلی گرم در کیلوگرم است. میزان حلالیت این کانیها به پ . هاش خاک وابسته است و با کاهش پ. هاش، حلالیت این کانیها در آب افزایش می یابد به طوری که با کاهش پ. هاش خاک، بر غلظت یون روی افزوده می شود. بنابراین در خاکهایی با پ. هاش قلیایی- که مخصوص خاکهای آهکی ایران می باشد- کمبود روی بسیار گسترده است.

میزان مواد آلی ودرصد کربنات کلیسم نیز در بروزکمبود روی دخیلند. کمبود این عنصر عملاً در خاکهایی با واکنش قلیایی با آهک فراوان و مقدار اندک مواد آلی شایانتر است.

روي عمدتاً به فرم يون دو ظرفيتي (Zn2+) از محلول خاك جذب گياه مي شود. اين يون در خاكهاي داراي واكنش قليايي به صورت Zn (OH)2+  جذب گياه خواهد شد. روي در بسياري از سيستمهاي آنزيمي گياه، نقش كاتاليزوري، فعال كننده و يا ساختماني دارد و در ساخته شدن و تجزيه پروتئينها در گياه نيز دخيل است. گياهان مبتلا به كمبود روي از نظر عوامل تنظيم كننده رشد نيز دچار كمبودند.

در پروفيل خاك قسمت عمده روي قابل جذب گياه در لايه اي يافت مي شود كه بيشترين مقدار مواد آلي (يعني خاك سطحي) را دارد. دليل اين مسأله برگشت دوباره ي روي جذب شده در گياهان به اين افق به صورت قسمت عمده روي قابل جذب گياه در لايه اي يافت مي شود كه بيشترين مقدار مواد آلي (يعني خاك سطحي) را دارد. به دليل اين مسأله برگشت دوباره روي جذب شده در گياهان به اين افق به صورت بازمانده هاي گياهي و در مقابل جذب آن ريشه از افقهاي پايين خاك است. اين موضوع همچنين روشن مي كند كه آبشويي روي از افقهاي سطحي خاك به عمق خاك در اثر بارندگي يا آبياري ناچيزاست (جايگذاري عميق سولفات روي الزامي است).

جذب روي در گياه با دو مكانيسم فعال و غير فعال صورت مي گيرد. جذب غير فعال آن از طريق جذب الكتروستاتيكي يونهاي روي بر ديواره سلولي ريشه، گياه صورت مي گيرد اين جذب غير انتخابي است و فعاليتهاي متابوليكي گياه بر آن تأثيري ندارند. جذب فعال روي ، شدت انتخابي است و به فعاليتهاي متابوليكي گياه وابستگي دارد. دما و تهويه محيط ريشه از عواملي مؤثر بر جذب فعال روي مي باشند.  با توجه به اين كه دما و تهويه خاك شديداً بر مقدار كل جذب روي در گياه، تأثير دارند، بنابراين به نظر مي رسد مكانيسم جذب فعال روي، تأمين كننده بخش معمده روي، مورد احتياج گياه باشد. پويايي روي در داخل گياه نسبتاً محدود بوده و بنابراين اغلب نشانه هاي كمبود آن در بافتهاي جوان به چشم مي خورد. مقدار روي در گياهان 40 تا 70 ميلي گرم در كيلوگرم متغير است. مقدار روي در گياه با سن گياه رابطه معكوس داشته و گياهان پير به علت اثر دقت و همچنين  انتقال روي به دانه، از غلظت روي كمتري برخوردارند. به دليل تحرك كمتر روي در گياه، علايم كمبود آن عمدتاً از برگهاي جوان به صورت ريزبرگي و كچلي و كوچك شدن ميان گره هاي سرشاخه  شروع مي شود.

 

اثر متقابل روي و فسفر

استفاده زياد از كودهاي فسفره در خاكهايي كه مقدار كمي روي قابل استفاده دارند باعث بروز كمبود تحميلي  روي در گياه مي شود. دليل اين مسأله هم به خاك و هم به مسائل فيزيولوژيك گياه بر مي گردد. در خاك، روي با فسفر مي تواند تشكيل تركيبات كم محلول و مقاومي را بدهد كه از مقدار روي قابل جذب در گياه مي كاهد. همچنين زيادي فسفر خاك، باعث كاهش رشد ريشه گياه و حجم ميكروريز آن شده كه كاهش جذب روي در گياه را دري پي خواهد داشت. همچنني در داخل گياه، وجود غلظتهاي بالاي فسفر، باعث كاهش حلاليت روي و كاهش انتقال آن از ريشه ها به ساير قسمتهاي گياه مي شود. 

گياهان حساس به كمبود روي و علايم كمبود آن

ذرت، برنج، سويا، حبوبات، سورگوم، مركبات و درختان ميوه، بويژه انگور، نسبت به كمبود روي بيشترين حساسيت را از خود نشان مي دهند و در مقابل هويج، گياهان علوفه اي و جو بيشترين مقاومت را نسبت به كمبود روي دارند. ولي به نظر نگارندگان، تمام محصولات زراعي و باغي كشور به دلايل مصرف فراوان فسفر (در ده سال گذشته مصرف فسفر در كشور ما دو برابر حد استاندارد جهاني بوده است). و به  علت آهك فراوان، كمبود روي وجود داشته و مصرف آن سبب افزايش توليد و بالا رفتن غلظت روي در توليدات كشاورزي و دامي خواهد گرديد. 

در خاكهايي كه بشدت كمبود روي دارند طي دو هفته اول رشد گياه با ايجاد و توسعه يك نوار كلروزه در يك يا هر دو طرف رگبرگ مياني مشخص مي شوند. اين نوار زرد رنگ در بخش پاييني برگ بيشتر ديده مي شود. علاوه بر زردي برگ كه بيشتر در برگهاي جوان گياه ظاهر مي شود، كاهش مقدار تنظيم كننده هاي رشد- كه در اثر كمبود روي در گياه به وجود مي آيد- باعث كوتولگي و كاهش فاصله بين گره ها در ساقه گياه مي شود. پيچيدگي حاشيه برگها نيز از نشانه هايي است كه كمبود روي در ايجاد آن دخيل است. در غلات دانه ريز هم نشانه هاي كمبود، تقريباً مشابه گندم است.

علايم كمبود روي در برگهاي ذرت: برگها، رنگ پريده و ضخيم شده و رگبرگها سفيد متمايل به زرد مي شوند. با زيادي مصرف كودهاي فسفاته، غلظت روي در برگها كاهش يافته است.

در مركبات، اندازه برگها كاهش يافته، طول شاخه ها كوتاه مي شود. كمبودهاي خفيف روي، بر اندازه برگ درخت تأثيري ندارد كلروز نيز از علايم مشخص بروز كمبود اين عنصر در گياه است. اين كلروز نيز شبيه كلروز آهن در برگهاي جوان گياه و به صورت زردي بين رگبرگها ظاهر مي شود و با آغاز هر مرحله جديدي رشيدي در گياه، حادتر مي شود. در شرايط كمبود شديد، برگهاي گياه كاملاً از كلروفيل خالي شده و شاخه هاي انتهايي، خشك و برگها مي ريزند (كچلي).. كمبود روي بر كيفيت ميوه تأثير مي گذارد. ميوه ها در چنين شرايطي معمولاً زرد رنگ، كوچك، بد شكل، خشك و چوبي اند.

چه بايد كرد؟

1. در گياهان حساس به كمبود روي بخصوص ذرت، نيشكر، گندم، دانه هاي روغني، حبوبات، سورگوم و درختان ميوه نسبت به مقدار مصرف سولفات روي در عمق ريشه بايد اقدام كرد، تا علوه بر ازدياد توليد، غلظت روي در محصولات كشاورزي نيز افزايش يابد؛

2. حد بحراني مقدار روي با روش عصاره گير DTPA در خاكهاي زراعي حدود 2/1 ميلي گرم در كيلوگرم است و در تمام محصولات زراعي و باغي، بويژه در گياهان حساس كه در خاكهاي با مقادير كمتر از آن رشد مي كنند، بايد نسبت به مصرف آن اقدام شود؛

3. نظر به حلاليت خوب كود سولفات روي، بهتر است از اين كود هم قبل از كاشت و هم به صورت سرك ازطريق محلول پاشي استفاده كرد؛ ولي ترجيح داده مي شود كه در عمق ريشه گياه جايگذاري شود؛

4. با عنايت به  اهميت روي در تأمين سلامتي انسان، بايد از اين كود مشابه كودهاي ديگر حداقل دو يا سه سال يكبار استفاده كرد؛

5. چون اين كود علاوه بر روي، سولفات نيز دارد، بنابراين با مصرف آن علاوه بر افزايش توليدات كشاورزي، غلظت روي و گوگرد نيز در محصولات كشاورزي افزايش مي يابد و از اين طريق به سلامتي جامعه كمك مي شود. علاوه بر آن اگر از بذرهاي محصولات فوق براي كشت بعدي استفاده گردد، از رشد اوليه بالاتري برخوردار خواهد بود.

نقش منگنز در گياه

نقش عمده منگنز در گياه، مشاركت آن در سيستمهاي تركيبي است. براي مثال اين عنصر جزيي از سيستم آنزيمي آرژيناز و فسفوترانسفر از  شناخته شده است. منگنز در واكنشهاي انتقال الكترون در گياه، در توليد كلروفيل نيز نقش دارد. بخش عمده منگنز در گياه با آهن داراي اثر متقابل است و وجود مقادير زياد آن در خاك مي تواند جذب و مصرف آهن در گياه را تحت تأثير قرار دهد. همين موضوع (يعني كمبود تحميلي آهن به وسيله منگنز) باعث تشديد مشكلات ناشي از سميت منگنز در گياه مي شود. در خاكهاي آلي و خاكهاي داراي واكنش قليايي معمولا كمبود منگنز ديده مي شود.

معرفی حشره کشها و کنه کشها


حشره كشها و كنه كشها

 

نام محصول

موارد مصرف

 

استامي پرايد  گياه    (موسپيلان)    

حشره­كش سيستميك با اثر تماسي و گوارشي

براي کنترل طيف وسيعي از آفات بويژه آفات مکنده نظير شته ها، پسيل ها، زنجره ها، شپشک ها و لارو بسياري از پروانه ها، سخت بالپوشان، روي گياهان جاليزي (سبزي و صيفي)، پنبه، چغندرقند، پسته و درختان ميوه و ...

 

آميتراز 20% EC

حشره كش و كنه كش غير سيستميك، تماسي و تنفسي

مبارزه عليه پسيل پسته و عسلك پنبه

 

ايميدا كلوپرايد 35% SC

حشره­كش سيستميك با اثر تماسي و گوارشي

پسيل پسته و شته توتون، مگس سفيد

تريپس پنبه و ساير آفات مکنده

 

 

اندوسولفان 35% EC

حشره كش غير سيستميك با اثر تماسي و گوارشي

كرم برگخوار، عسلك پنبه، پسيل گلابي، سرخرطومي سيب و گلابي، زنبور گلابي، سن، سرشاخه خوار پسته و كلرادو سيب‌زميني

 

اتيون 47% EC

حشره کش فسفره غير سيستميک، تماسي، گوارشي

انواع شپشک مرکبات و درختان ميوه سردسيري-کرم خوشه خوار مو- زنجرک گل سرخس سپردار سياه و شپشک واوي پسته، انواع کرمهاي برگخوار- شته ها، تريپسها، زنجرکها، کنه ها در سبزي و صيفي، پنبه، ذرت، سورگوم، توت فرنگي

 

كلرو پيريفوس 8/40% EC

حشره كش غيرسيستميك تماسي و گوارشي

سپردار مركبات ، مينوز برگ سويا، شپشكهاي درختان ميوه سرد سيري و مركبات

 

 

ديازينون 60% EC

حشره كش غيرسيستميك تماسي، گوارشي و تنفسي

كرم سيب، پسيل گلاب، شپشكهاي پسته، مركبات و نخيلات و آفات چغندر قند

 

 

 

دلتامترين 5/2% EC

حشره كش گوارشي و تماسي

مينوز لكه گرد درختان ميوه و سن گندم

و پرودنياي چغندرقند

 

 

دي كلرووس 50% EC

حشره كش تماسي گوارشي و تدخيني و نفوذي

شته، تريپس، عسلك، مگس سفيد سبزي و جاليز. عرضه محصول پس از مصرف سم به فاصله يک روز

 

پرمترين 25% EC

حشره كش گوارشي و تماسي

شته ها، كرمهاي برگخوار و ساقه خوار ذرت و چغندرقند، سويا، سبزيجات وصيفي‌ وسرخرطوميهاي چغندرقند، مگس ميوه، مينوز لكه گرد، شته هاي درختان ميوه دانه دار و هسته دار، پسيل گلابي و سرخرطومي سيب-سرشاخه خوار، سن و كرم ميوه پسته و گردو-مگس ميوه انجير-کرم خوشه خوار و تريپس مو

 

تيوديکارب 80% DF

حشره كش گوارشي و تماسي

انواع کرم برگخوار، کرم قوزه، كرم پيله‌خوار وكرم غلاف خوار در حبوبات، سويا، پنبه، چغندرقند، سيب زميني و توتون، تريپس پياز، سوسك كلرادو، تريپس پنبه، پروانه چوبخوار پسته، کرم خوشه خوار انگور و...

 

 

فن والريت 20% EC

حشره كش غيرسيستميك تماسي وگوارشي

پرودنياي چغندر قند، مينوز لكه گرد ميوه

 

 

فوزالون 35%EC

حشره کش غيرسيستميک،گوارشي،تماسي ونفوذي

کرم سيب، به و آلو-سرخرطومي سيب وگلابي-کرم خوشه خوار و زنجرک مو- سوسک کلرادو سيب زميني-پسيل، زنجره و چوبخوار پسته -کک، خرطوم کوتاه و برگخوار چغندرقند، کرم ساقه خوار اروپايي و شته ذرت- برگخوار آفتابگردان وغلاف خوار سويا-سرخرطومي برگ يونجه

 

 

ايندوکساکارب 15% SC

حشره کش سيستميک، نفوذي، تدخيني، تماسي و گوارشي

اگروتيس (كرم طوقه بر)، بيد چغندرقند(ليتا)، برگخوار كارادرينا و سرخرطوم بلند چغندرقند و آفات پنبه

 

ديمتوآت 40% EC

حشره کش سيستميک با اثر تماسي و گوارشي

شته ها، شپشکها، دوبالان، پروانه ها و کنه ها در محصولاتي مانند غلات، پنبه، انگور، چغندرقند، سيب زميني، توتون، سبزيجات، زيتون، درختان ميوه و مرکبات

 

آبامكتين 8/1% EC

كنه كش تماسي- گوارشي

كنه، زنگ مركبات و مينوز

 

 

آزوسيکلوتين 25% WP

کنه کشي تماسي، با اثر طولاني عليه کنه هاي مقاوم

کنه قرمزاروپايي، کنه دونقطه اي درختان ميوه سردسيري، انگور، سبزي و صيفي،کنه قرمز، کنه شرقي وکنه زنگ مرکبات

 

فن پروپاترين 10% EC

حشره كش و كنه كش گوارشي و تماسي دور كننده

كنه قرمز اروپائي و درختان ميوه سردسيري

 

 

فن پيروكسي ميت 50% SC

كنه كش از گروه بنزوآت

كنه قرمز مركبات و ساير درختان ميوه

 

پروپارژيت 57% EC

کنه کش غير سيستميک با اثر گوارشي و تماسي

کنه قرمزاروپايي و کنه هاي تارعنکبوتي در درختان ميوه سرد سيري، پسته، سبزي و جاليز، سيب زميني، حبوبات، چغندرقند، پنبه، ذرت، سويا، چاي، گياهان زينتي، درختان جنگلي وغير مثمر  (روي گلابي و به مصرف نشود)

 

 

هگزي تيازوکس 10%EC

حشره كش و كنه كش تماسي و گوارشي

كنه زرد شرقي و كنه قرمز مركبات-كنه قرمز اروپايي و کنه هاي عنکبوتي درختان ميوه سردسيري-كنه قرمز پا کوتاه چاي-کنه معمولي پسته-کنه عنکبوتي دو نقطه و کنه حنايي گوجه فرنگي-انواع کنه تارعنکبوتي ذرت، سويا، حبوبات، چغندرقند، سيب زميني

 

AvaCode.115