گلدهی کاکتوس

اواخر نوروز و اوایل اردیبهشت فصل گلدهی خیلی از کاکتوس ها هست. یکیش هم این کاکتوس هست که گل خیلی زیبایی داره. برای گرفتن عکس از اون صبح دست بکار بشید چون احتمالا تا عصر بسته شده.

بقیه عکس ها رو ببینید....

ادامه نوشته

گیاه شبه کاکتوس ایرانی!!!

نمدونم اسم این گیاه چیه. ظاهرش که نگاه می کنی میگی خشکه اما بیشتر که دقت می کنی گل های زیباش رو اون هم تو اوج گرمای تابستون و این زمین خشک می بینی. شاید بشه روش کار کرد و به عنوان یه گیاه شبه کاکتوس ایرانی معرفیش کرد. شما اطلاعات بیشتری در موردش ندارید؟؟؟ نظرتون چیه؟؟؟

بقیه عکس ها رو در ادامه مطلب ببینید...

ادامه نوشته

کاکتوس

پیداست این باریک شدن و روشن شدن برگ های (ساقه) این کاکتوس از زمانی شروع شده که به این محیط جدید کم نور منتقل شده.

تراریوم

عاشق کاکتوس ها هست. تمام باغچه خونشون رو کاکتوس کاشته و یه کاکتوس جدید که می بینه تا اون رو نخریده دست بردار نیست. تراریوم بزرگه رو با هم درست کردیم. رفتم خونشون دیدم این دوتا تراریوم کوچک هم خودش درست کرده.

نورگرایی کاکتوس

گفت آقای مهندس نمیدونم چرا کاکتوسم هم رنگش سبز روشن شده و هم باریک شده ؟! گفتم بیا اینجا بشین. خوب نگاش کن. سرش رو طرف پنجره خم کرده. داره دنبال نور میگرده. نور اتاقت کمه.

شیوه مناسب نگهداری انواع کاکتوس

تو اتاق محل کارم نشسته بودم.یه برشور در مورد شیوه مناسب نگهداری انواع کاکتوس گیرم اومد،ساعت استراحتم بود. گفتم این رو تایپ کنم بذارم وبلاگ شاید بدرد کسی بخوره.بهتر از بیکار نشستنه. تقدیم به شما:

شیوه مناسب نگهداری انواع کاکتوس

آبیاری:

از آنجا که فواصل آبیاری کاکتوس ها وابسته به عوامل محیطی از جمله رطوبت هوا، دمای محیط، وزش باد و ... می باشد از این رو نمی توان برای آن مدت زمان مشخصی تعیین کرد. اما به تجربه ثابت شده که بهترین زمان آبیاری برای گلدانهای کوچک، پس از خشک شدن کامل سطح گلدان و برای گلدانهای بزرگ، یک تا دو روز پس از خشک شدن کامل سطح خاک گلدان می باشد.

نکته: اگر سطح اندام های گیاه جمع شده و به حالت چروکیده در آمد، نشان از زیاد بودن فواصل آبیاری و یا کم بودن مقدار آبیاری دارد.

نکته: اگر کاکتوس از سمت خاک به سمت بالا شروع به له شدن کرد، نشانه زیاد بودن دفعات آبیاری می باشد. با قطع کردن کاکتوس آسیب دیده از بالای له شدگی و کاشتن آن در گلدانی با خاک جدید، از له شدن تمام گیاه جلوگیری کنید.

نور: انواع کاکتوس ها نیازهای نوری متفاوتی دارند، اما حداقل نور برای اغلب آنها روزانه یک ساعت نور مستقیم خورشید می باشد. نور زیاد باعث گلدهی و زیباتر شدن فرم گیاه و خارها می شود. نور کم باعث افزایش رشد رویشی، رنگ پریدگی و بد فرم شدن گیاه می گردد.

زمان تعویض گلدان: مناسب ترین زمان تعویض گلدان زمانی است که ریشه گیاه از ته گلدان بیرون آمده باشد و در مواردی اندام هوایی گیاه بزرگ شده و به بدنه گلدان تماس پیدا کند.

نکته: پس از تعویض گلدان 5 تا 7 روز به کاکتوس آب ندهید و پس از آن بار اول فقط در حد خیس شدن سطح خاک و در دفعات بعد کم کم به مقدار آبیاری بیفزایید.

کود دهی : کاکتوس ها نیز مانند سایر گیاهان برای رشد و نمو مطلوب و گلدهی به موقع نیازمند عناصر مختلفی هستند.

عکس های کارگاه آموزشی ساخت تراریوم

یه مدت قبل یه کارگاه تراریوم برگزار کردیم که عکس تعدادی از تراریوم هایی که کارآموزها درست کردن رو گذاشتم.

در ادامه مطلب بقیه عکس ها رو ببینید.....

ادامه نوشته

پیوند کاکتوس

این عکس ها رو آقای آرش که از خوانندگان وبلاگ هست ارسال کردن. خدا قوت. پیوند های زیبایی زدید خصوصا پیوند ژیمنوکاکتوس روی پایه اپونتیا. انشاالله بقیه کارهاتون هم برامون بفرست. ممنونم.

پس زدن پیوند کاکتوس

دوستم گفت اول پیوندک روی یه پایه دیگه بود اون پایه دچار پوسیدگی شد و کاملا له شد و گندید. برا اینکه پیوندک رو نجات بدم رو این پایه سالم پیوندش کردم. اما فکر می کنم نگرفته باشه.

دستش زدم دیدم اصلا اتصالی برقرار نشده. با احتیاط کش رو از روش برداشتم و دیدم پیوند کاکتوس پس زده و نگرفته و بین دو کاکتوس قارچ زده.

من فکر می کنم زمانی که می خواسته پیوند بزنه مقداری از پیوندک نیز شروع به پوسیدگی کرده بوده و اون باید قسمت پوسیده رو کاملا جدا می کرده ولی حواسش نبوده و جدا نکرده و خلاصله این شده که پیوند کاکتوس نگرفت و پیوندک هم از درون کاملا پوسیده و در حال مرگ می باشد

اسم این کاکتوس چیه؟؟؟

دارم اسم کاکتوس ها رو یاد میگیرم. ممنون میشم کمکم کنید.

اسم این کاکتوس چیه؟؟؟

 

ادامه نوشته

پیوند کاکتوس روی پایه اپونتیا

 

این عکس ها رو آقای مجتبی شیرازی برامون فرستاده که به گفته خودشون با کمترین امکانات انجام داده.

یه کار تمرینی برای پیوند روی پایه اپونتیا.

واقعا دستتون درد نکنه. با این خارها هم باید عادت کنید:

 خوب شدن. انشاالله از پیوند های بعدی هم برامون بفرست.

دنیای کاکتوس ها

اگه از این عکس ها خوشتون اومده شما رو به یه وبلاگ خوب معرفی میکنم تا از تجربیات آقای شریفی که عاشق کاکتوس هست استفاده ببرید:

                                                    دنیای کاتوس ها

جهان شگفت انگیز و زیبای کاکتوس ها

عکس های خیلی زیبایی تو وبلاگ جهان شگفت انگیز و زیبای کاکتوس ها هست. حتما ببینید.


جهان شگفت انگیز و زیبای کاکتوس ها

امروز با این وبلاگ بسیار ارزشمند آشنا شدم. 

جهان شگفت انگیز و زیبای کاکتوس ها

حیفم اومد به شما معرفیش نکنم.

راستی آقای ارجمند یه آموزش خوب هم برا پیوند کاکتوس گذاشته. اینجا ببینیدش.

پیوند کاکتوس ۴

دیگه آخر وقتی خواستم سر این که ازش پیوندک گرفتیم بی کلاه نمونه یه پیوند هم رو این زدم.


این کاکتوس اپونتیا هم که شکل برگش قشنگ نبود گفتم فعلا یه بچه تو بغلش بذارم ببینم میتونه مادر بشه یا نه!

جلوگیری از سر خوردن کش اتصال پایه به پیوندک کاکتوس

برا اینکه کشی که باهاش پیوندک را رو پایه می بندیم خوب گیر کنه و باز نشه بهتره که یه ذره رو پایین پیوندک شیاری ایجاد کنید و اون کش ها رو از اون شیار عبور دهید. اینجور دیگه نگران سرخوردن کش از کاکتوس اپونتیا و افتادن پیوندک نیستید.

توی این بهتر مشخصه.


بفرمایید ادامه مطلب....

ادامه نوشته

فرار از خار کاکتوس در هنگام پیوند کاکتوس

این کاکتوس دیگه واقعا تیغ هاش زیاد بود. این گیره خیلی کمک کرد برا پیوند کاکتوس.

بفرمایید ادامه مطلب.....

ادامه نوشته

پیوند کاکتوس کاغذی روی اپونتیا

به ادامه مطلب بروید.....

ادامه نوشته

پیوند کاکتوس ۳

اگه وقت دارید سری به ادامه مطلب هم بزنید....

ادامه نوشته

پیوند کاکتوس ۲

ادامه مطلب رو ببینید....

ادامه نوشته

پیوند کاکتوس ۱

اگه میخواهید ماجرای این کاکتوس پیوندی بدونید سری به ادامه مطلب بزنید...

ادامه نوشته

به من دست نزن!

راهنمایی که بودم یه نمایشگاه از همه کاردستی های بچه های تو مدرسه برگزار کردن. برای اینکه کسی به وسایل دست نزنه یه جمله خیلی قشنگ نوشته بودند:

بچه ها شوخی شوخی به قورباغه ها سنگ می زنند اما قورباغه ها جدی جدی می میرند.
این یکی از فن های تبلیغ هست. یعنی پیام رو غیر مستقیم به مخاطب انتقال بدیم بهتره و تاثیر بیشتری می تونه داشته باشه.
این عکس ها هم تو یه غرفه کاکتوس به کاکتوس ها نصب کرده بودن تا کسی به کاکتوس ها دست نزنه و نه کاکتوس ها خراب بشن و نه دست کسی اذیت بشه.
+ شما هم می تونید اینجور چیزهایی برا غرفه های نمایشگاهتون داشته باشید. بهتر از اینه که مستقیما به طرف بگید و طرف ناراحت بشه.

اموزش گام به گام پیوند کاکتوس

برای پیوند روشهای متعددی هست . در اینجا بعنوان نمونه ،روشی رو پیشنهاد میکنیم که شما میتوانید متناسب با هدف خود وفصل کار ،سایز پایه و پیوندک و نوع گیاه خود و ...ان را تغییر دهید .

ابتدا یک گیاه cladode (کاکتوسهای برگ نما مثل آپونتیا) سالم جوان را تهیه کنید .(حداکثر یکساله)


در قسمت ادامه مطلب این بحث شیرین رو دنبال کنید:
بفرمایید......
ادامه نوشته

تکثیر و قلمه گیری از کاکتوس

یه تعداد کاکتوس دوستم برام اورده بود و مدتی بود که تو این جعبه نگهداری میکردمشون و حالا دیگه خیلی زیاد بزرگ شده بودن. تصمیم گرفتم کاکتوس ها رو تکثیر کنم و اون کاکتوس های توپی هم به زمین انتقال دادم.

برای قلمه گیری از کاکتوس ها اونها رو با یه چاقوی تیز برش دادم و

به اندازه های مناسب تکه کردم.

سطح مقطعشون میبینید. اگه همینجور بکارم احتمال قارچ زدنشون زیاده.

چون این جای برش خورده یه محیط مناسب شده برا رشد قارچ و البته گندیدن.

گذاشتمشون تو هوای آزاد که سطح مقطعشون کاملا خشک بشه.

همین طور که تو عکس ها میبینید بعد از حدود چهار،پنج روز سطح مقطع کاکتوس ها چوب پنبه ای و کاملا خشک شده و حالا اگه بکارمشون دیگه احتمال پوسیدگی و قارچی شدنشون بسیار کمه.

اونها رو کاشتم و البته بعضی از اونها رو به صورت خوابیده و افقی کشت کردم  که هر دو نوع قلمه بعد از مدتی ریشه دار شدن.

من این کار رو پاییز انجام دادم و هوای جنوب هنوز گرم بود.


و بعد از چندماه، تو فصل بهار که همه کاکتوس های من یه جهش رشدی رو شروع کردن این قلمه ها هم شروع به جوانه زنی کردن.

عکس بالا یه جوانه خیلی کوچیک داره. شاید تشخیص ندید. بقیه اش رو نگاه کنید:

آره . بعضیهاشون هنوز خوابند و جوانه نزدن.

+ ببخشید باغچه ام تمیز نیست. از گلبرگ آفتابگردان زینتی گرفته تا میوه خرمایی که فکر کنم در مرحله خلال به سر میبره و از نخل بالای باغچه دچار ریزش اولیه شده!

+ یادتون باشه هر وقت قلمه کاکتوس میگیرید حتما چند روز بذارید که سطح مقطع قلمه ها کاملا خشک بشه و از خشک شدن خود کاکتوس به علت کم آبی تو این مدت اصلانگران نباشید.

+ کاکتوس ها رو اگه تو خاک سبک کشت کردید خیلی نگران پوسیدگی و گندیده شدنشون نباشید اما یادتون باشه اب زیادی هم بهشون ندید. هرچه بهشون سخت بگیرید بهتره تا نازشون کنید.

این مطلب هم درباره تکثیر کاکتوس ها تو کتاب گلکاری قهساره جلد دومش خوندم که بدنیست براتون بنویسم:

تکثیر کاتوس

تشکیل گیاه از طریق قلمه مشکل نیست، اما در گیاهان کروی بزرگ و تک ساقه محدودیت وجود دارد و نمی توان آنها را با این روش افزود. در بعضی کاکتوس ها، اغلب در پایین گیاه تعدادی پاگیاه تولید می شود که ممکن است در حالی که به گیاه مادری متصل هستند، ریشه دار باشند. پاگیاه های ریشه دار می توانند جدا شده و سریع کاشته شوند، ولی انواع بدون ریشه می تواند به عنوان قلمه استفاده شوند. جنس های Echinopsis, Lobivia , Mammillaria  و Rebutia به راحتی پاگیاه تولید می کنند.گیاهی که قرار است از آن قلمه گرفته شود، برای چند روز نباید آبیاری شود تا گیاه آب اضافی را جذب و مصرف کند. این عمل، شانس پوسیدن قلمه ها را در بستر کاهش می دهد. قلمه ها با چاقوی تیز برداشته می شوند و برش باید صاف و عرضی باشد. انتهای بریده، باید سریع به ماسه گندزدایی شده و پودر زغال آغشته شود و در یک محل سایه برای چهار تا پنج روز بسته به اندازه و نوع قلمه، قرار گیردتا خشک شود. این عمل به منظور سخت شدن و تشکیل پینه در سطح بریده، برای جلوگیری از پوسیدن انجام می شود. ترکیب خاکی لازم برای بستر قلمه شامل، مقادیر مساوی ماسه و خاکبرگ پوسیده است. قاعده قلمه ها، باید در بستر کاشت فرو برده شود و در صورت نیاز قیم زده شود. از کاشت عمیق، باید پرهیز شود. در طول فرآیند ریشه زایی قلمه ها ، از آبیاری بیش از حد قلمه ها حتی در آب و هوای گرم باید خودداری کرد. در مناطق گرمسیری بهتر است قلمه ها تا مرحله ریشه دهی در محل نیم سایه قرار گیرد. ریشه زایی ممکن است دو هفته تا یک ماه، بسته به شرایط آب و هوایی طول بکشد. پس از اینکه قلمه ها خوب مستقر شدند، به گلدان یا محل کاشت منتقل می شوند. این روش جهت افزایش سریع پایه ها ، مفید است.

اشینو کاکتوس یا صندلی مادر زن

موقعي كه ازش گرفتم گفت بهش ميگن صندلي مادر زن !!!

آخه به چه جرمي؟؟؟؟؟

شبيه اكينوكاكتوس هست اما ميدونم اين نيست. شايد ماميلاريا باشه  اما خارهاي ماميلاريا قلاب شكل هست.

يه روز تو خونه نمي دونم كي آب زيادي بهش داده بود بعد ازمدتي گندید و خشک شد.

از وقتی کاکتوس هام رو تو باغچه می کارم خیالم از گندیده شدنشون راهته.