کاکتوس کویر

کاکتوس کویر

همه چیز درباره کاکتوس و ساکولنت
کاکتوس کویر

کاکتوس کویر

همه چیز درباره کاکتوس و ساکولنت

ضد عفونی کردن خاک کاکتوس


ضد عفونی کردن خاک ( استرلیزاسیون (

 

برای ضد عفونی کردن خاک راههای متعددی وجود دارد که به دو صورت آنرا برسی می کنیم .

الف : مقادیر کم ( خانگی (

ب : مقادیر زیاد ( گلخانه ایی و صنعتی(


 

الف : ضد عفونی کردن خاک برای مقادیر کم

 

ضد عفونی کردن خاک برای مصارف کم و خانگی بسیارآسان می باشد برای این منظور چند روش توضیح داده می شود که می توانید از آنها استفاده کنید .

 

روش اول : می توانید در منزل فر گاز خود را تا ۱۸۰ درجه فارنهایت ( ۸۰ درجه سلیسیوس ) گرم کرده و خاک خود را درون کاغذ مخصوص شیرینی پزی بزرگ با یک پوشش از فویل آلومینیومی ریخته داخل فر قرار دهید و در ۲۰۰ درجه فارنهایت تا مدت ۳۰ دقیقه حرارت دهید و چند بار انرا تکان داده وزیر رو کرده تا حرارت به درستی توزیع شود . این خاک را بهتر است دو ماه در انبار قرار داده تا میکروارگانیسم های مفیدی که بر اثر حرارت از بین رفته اند دوباره افزایش پیدا کنند و بعد مصرف کنیم .

 

روش دوم : برای این کار خاک  را در گونی ریخته مدت ۳۰-۲۰ دقیقه روی بخار اب ۱۰۰درجه قرار می دهیم بعد از بخار دادن بهتر است دو ماه در انبار قرار دهیم تا آماده مصرف شود .

 

روش سوم : خاک را در یک جعبه چوبی ریخته ودرون آن یک المنت حرارتی می گذاریم وبعد از وصل کردن آن به برق دمای خاک را با فرو کردن یک دما سنج جیوه ایی اندازه میگیریم و مواظب می شویم از ۹۵ درجه بالاتر نرود بعد از حدود ۳۰ دقیقه آنرا بر می داریم این خاک به دو ماه زمان نیاز دارد تا آماده استفاده شود و باید در گوشه انبار بگذاریم تا کاملا آماده شود  .

 

روش چهارم : البته از مواد شیمیایی مانند فرمالین و نفتالین برای ضدعفونی کردن خاک استفاده می کنند.میزان مصرف نفتالین ۷گرم و فرمالین ۵۶ گرم در مترمربع است.این ماده را در یک گالن ( حدود ۴ لیتر ) اب حل کنید و به میزان ۶/۵ گالن در مترمربع استفاده شود.این مواد را کاملا با خاک مخلوط می کنیم تا تولید گاز باعث ضدعفونی شدن ان شود.خاک ضدعفونی شده عاری از تخم علف و میکروبها و قارچهای مضر است.

 

روش پنجم : برای علاقمندانی که شرایط استفاده از روش های بالا را ندارند می توانند با افزودن ۵ % خاکستر ذغال و ۵ % تفاله چای به خاک آنرا را ضد عفونی کنند ( برای ۱۰ کیلو خاک ۵۰۰ گرم از هر کدام (



ب : ضد عفونی کردن خک برای مقادیر زیاد ) گلخانه ایی و صنعتی (


برای ضد عفونی خاک در مقادیر زیاد نیز سه روش عمده وجود دار د ۱ : توسط بخار ۲ : توسط انرژی خورشید ۳ : توسط مواد شمییایی که مشروحا به آنها می پردازیم .


 

روش اول : در ضد عفونی مقادیر زیاد خاک توسط بخار آب تکنیک های مختلفی وجود داردکه عبارتند از

1- بخار دهی زیرزمینی ( Drainage steaming)

2- هوا بخار ( Aerated steaming)

3- بخار زیر پوشش های عایق مخصوص ( Sheet Steaming )

4- بخار دهی در شرایط خلاء (Vacuum steaming )

5- بخار دهی نواری متحرک ( Mobile Band Steaming )

 

در روش استریل کردن با بخار آب اولا خاک باید نرم وآماده باشد ثانیا مقداری مرطوب چون خاک خشک در برابر حرارت تولید شده از بخار مثل عایق عمل کرده و مانع از استرلیزه شدن درست خاک می شود . حرارت آزاد شده ازیک گرم بخار آب ۵۵۰ کالری می باشد و در شرایط نرمال دمای هر متر مکعب خاک با صرف ۴۵۰ کیلو کالری ۱ درجه بالا می رود پس هر چه دمای محیط و خاک هنگام بخار دهی بالاتر باشد انرژی کمتری صرف خواهد شد و این عمل ادامه پیدا می کند تا دمای خاک به نزدیک ۱۰۰ درجه برسد و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دراین دما باقی می ماند البته این شرح کلی این عمل است در حالت های تخصصی ذکر شده در بالا هر یک روش های مخصوص به خود را دارد که فعلا از حوصله این وبلاگ خارج است .

 

روش دوم : یکی از معمول ترین روشها در استرلیزه کردن خاک با استفاده از نور خورشید می باشد در این روش ابتدا خاک مخلوط شده را در گرمترین ماه سال در یک مکان تمیز و آفتاب گیر روی زمین می ریزند سپس خاک را آبپاشی کرده تا مرطوب شود سپس سطح خاک را با یک پلاستیک محکم ( بالای ۵۰ میکرون ) می پوشانند و در طول فرایند نباید اجازه دهند پارگی پیش بیاید و در صورت مشاهد باید با نوار چسب محکم آنرا بچسبانند و برای اینکه باد آنرا بلند نکند روی آن چند کیسه کوچک ماسه قرار می دهند و مدت ۶ هفته خاک را آفتاب می دهند بعد از طی شدن مد ت فوق با لوازم باغبانی تمیز خاک ها را بدون زیر و رو کردن ( با زیر و رو کردن ممکن است که آلودگی از زیر به رو منتقل شود ) برداشته و استفاده می کنند .

 

روش سوم : با ستفاده از مواد شمیایی نیز می توان خاک را ضد عفونی کرد . یکی از مواد شایع در این امر فرمالین و نفتالین  می باشد . .میزان مصرف نفتالین ۷گرم و فرمالین ۵۶ گرم در مترمربع است.این ماده را در یک گالن ( حدود ۴ لیتر ) اب حل کنید و به میزان ۶/۵ گالن در مترمربع استفاده شود.این مواد را کاملا با خاک مخلوط می کنیم تا تولید گاز باعث ضدعفونی شدن ان شود.خاک ضدعفونی شده عاری از تخم علف و میکروبها و قارچهای مضر است. البته چندین نوع دیگر از مواد ضد عفونی کننده وجود دارد که هنگام خرید باید روش ومقدار مصرف آنرا از فروشنده سوال بفرمائید.

 

کاشت هیدرو پو نیک کاکتوس


کاشت هیدرو پو نیک


هیدرو پونیک یک روش کاشت نسبتا جدید می باشد ، که حدودا 100 سال است در دنیا مرسوم شده و اساس آن بر پایه کاشت گیاهان در محلول آبی مغذی با یک بستر کشت خنثی یا بدون حتی بستر است .

 

تاریخچه

 

برای اولین بار در دوران کهن بابل ها در باغ های معلق بابل اقدام به کشت هیدروپونیک در مقیاس بزرگ کردند . و در دوران جدید تر یک بلژیکی کشف کرد که گیاهان نه فقط در خاک بلکه در آب هم براحتی رشد می کنند . از آن زمان به بعد ، در بسیاری از دانشگاه ها این روش مطالعه و آموزش داده شد .

 

امروزه در بسیاری از نقاط جهان از این روش برای تولید مواد غذایی استفاده میشود . که این آمار در کشورهای مختلف متفاوت است . و صدها هکتار از مزارع را شامل میشود . در حال حاضر حدود 30000 هکتار مزازع کاشت هیدروپونیک در جهان و جود دارد که فقط 800 هکتار آن در آمریکا می باشد و از این مقدار 200 تا 300 هکتار توسط شهروندان آمریکایی و الباقی توسط شرکت های کانادا و اروپایی اداره میشود .

 کشت هیدرو پونیک یک راه حل با ارزش کاربردی برای توسعه کشاورزی در کشور های داری کمبود آب یا خاک حاصلخیز می باشد .

 

انواع روش های هیدروپونیک

 

 

روش فیتیله ایی : این سیستم از دو ظرف روی هم تشکیل شده ، ظرف فوقانی برای ایجاد محیط کشت خنثی و ظرف تحتانی به عنوان منبع محلول غذایی بکار گرفته میشود . که با ایجاد سوراخ در ظرف بالایی و کشت گیاه در آن محیط خنثی اجازه نفوذ آب و مواد مغذی را از ظرف زیرین به گیاه باید داد .

 

  

روش ظرف عمیق : یک سطل بزرگ درب دار را پرا ز محلول مغذی می کنیم روی درب آن را به اندازه یک گلدان کوچکتر بحالت دایره برش می دهیم و گلدان کوچک سوراخ داری را که گیاه در میان بستری خنثی کاشته شده درون دایره برش داده شده قرار می دهیم .  

 


روش ظرف شناور : یک قطعه اسفنج را مطابق شکل زیر سوراخ کرده و بذر هایمان را درون تکه های جدا شده کاشته و سر جایش قرار می دهیم و آنگاه اسفنج حاوی بذر را درون یک ظرف هم شکل قرار داده و درونش را با محلول مغذی پر می کنیم .  

 

روش  پمپاژ دوباره آب : هنگام جنگ جهانی دوم ، این روش در آمریکا ابداع شد و فواید ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت ، که هنوز هم طرفداران بسیاری دارد .  همانطور که از اسمش پیداست در این روش آب درون بستر کشت به تکرار پمپاژ شده و هر بار با مواد مغذی غنی می گردد . 

 

  سیستم قطره ایی : در این روش هم باز امکان پماژمحلول غذایی وجود دارد اما بصورت قطره ، قطره روی بستر گشت گیاه ریخته می شود که در عکس زیر مکانیسم ساده آنرا مشاهده می کنید . 


روش نوارنقاله ایی : در این روش گیاه درون یک بستر لوله ایی دراز کاشته میشود ، و مواد محلول غذایی از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج میشوند .  

 

 

 روش ایرپونیک Aeroponic  : همانطور که از نامش پیداست در این روش ریشه گیاه در فضای باز قرار گرفته و آب از فاصله روی آن اسپری میشود که در نوع خود جالب می باشد . عکس زیر 

 

 

مواد مغذی

 

مواد مغذی محلول در آب یا توسط میکرو ارگانیسم ها تولید یا بصورت آلی میباشد . از آنجایی که گیاهان مواد غذایی را نتها در شکل معدنی آن براحتی جذب می کنند ، برای غنی سازی میتوان از دو یا چند ماده طبعیعی استفاده کرد . البته خود آب را هم فراموش نکنید ، زیرا آن خود یک ماده طبیعی ترکیبی از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است .  بخش پیچیده قضیه هنگام استفاده از مواد عالی می باشد که در این فرایند میکروارگانیسم ها باید شرایط تبدیل مواد را یک فرم غیر آلی فراهم کنند تا گیاه بتواند از آن تغذیه کند که ممکن است طول بکشد و یا بسیار پیچیده باشد .

 

با این حال بسیاری از محققان در تلاشند ، تا راه برای توسعه این سیستم ها بیابند و با انجام آزمایشات مکرر و استفاده از فرضا ، آب غنی شده با کمپوست ، کرم یا ..... یک اکو پونیک متعادل ایجاد کنند . برای مثال میتوتن به روشی اشاره کرد که در آن آب خارج شده از یک استخر پرورش ماهی که بدلیل فضله ماهیان بسیار غنی است را برای آبیاری یک سیستم هیدروپونیک استفاده کرد و آب تصفیه شده خروجی از سیستم هیدرو پونیک را دوباره به استخر پرورش ماهی انتقال داد . البته ایجاد این توازن بین دو اکو سیستم خود پیچیدگی های خاص خود را دارد .

 

 

ترک خوردگی بدنه ، پوسیدگی پایین تنه و ریشه کاکتوس

آبیاری بیش از حد کاکتوس



کاکتوس و ساکولنت آب را برای ادامه حیات در فصول خشک در خود ذخیره می کنند  .  در طبیعت کاکتوس آب  را کم کم و با دقت ذخیره می کند و این باعث می شود که از دست دادن آب ذخیره شده به آسانی نباشد

حالا وقتی که شما در خانه از کاکتوس نگهداری می کنید و به آن بیش از حد نیاز آب می دهید این مشکلات برای کاکتوس پیش می آید :

ترک خوردگی بدنه ، پوسیدگی پایین تنه و ریشه کاکتوس


وقتی که ما به کاکتوس بیش از حد آب دهیم کنترل این آب جذب شده برای کاکتوس سخت می شود و کاکتوس از یک یا چند جا ترک می خورد .

درمان : اولین کاری که برای درمان این مشکل باید انجام دهیم این است که آبیاری کاکتوس را متوقف کنیم ، بعد از آن می بایستی خاک و گلدان کاکتوس را عوض کنیم . بعد از اینکه کاکتوس را از خاک درآوردیم بهتر است یک هفته آن را در هوای آزاد و سایه قرار دهیم تا مقداری از آب خود را از دست دهد و سپس آن را دوباره  بکاریم . اگر ریشه کاکتوس پوسیدگی داشت قسمت های دارای پوسیدگی را جدا کنیم .  زخم ها و ترک خوردگی های روی کاکتوس که بر اثر زیاد آب دادن بوجود آمده اند برروی کاکتوس می مانند و هیچ راهی برای از بین بردن آن ها نیست .

 

مشکل دیگری که زیاده روی در آبیاری کاکتوس بوجود می آورد پوسیدگی ریشه و قسمت پایین تنه کاکتوس است .

 این پوسیدگی کم کم از ریشه گیاه شروع می شود و تمامی کاکتوس را فرا میگیرد و باعث نابودی کاکتوس می شود . این مشکل نیاز به درمان فوری دارد .

درمانبرای درمان این مشکل باید کاکتوس را از گلدان بیرون آورید و خاک دور ریشه را جدا کنید ، با دقت ریشه گیاه را بررسی کنید و قسمت های پوسیده ریشه را جدا کنید . اگر پوسیدگی فقط در ریشه بود و قسمت های پوسیده را جدا کردید کاکتوس را دوباره بکارید و یک هفته به آن آب ندهید ولی اگر پوسیدگی به تنه کاکتوس رسیده بود تا قسمت پوسیده تنه را ببرید و قسمت پوسیده را کاملا جدا کنید .پس از اینکه کاکتوس را ۲ روز در هوای آزاد گذاشتید و قسمت زخم شده خشک شد کاکتوس را بکارید و تا ده روز آبیاری نکنید تا دوباره ریشه بزند . سپس کم کم آبیاری متعادل به نسبت فصل و نوع کاکتوس را شروع کنید و مواظب باشید که دیگر در آبیاری کاکتوس های خود زیاده روی نکنید .

 

آفتاب سوختگی کاکتوس

آفتاب سوختگی کاکتوس


 


کاکتوس هایی که در محل سایه و یا کم نور نگهداری می شوند اگر به یکباره در معرض نور خورشید قرار گیرند دچار آفتاب سوختگی می شوند .

آفتاب سوختگی بیشتر نشانه هایش را بر بالای کاکتوس و لبه های بیرونی آن نشان می دهد .

آفتاب سوختگی رنگ رفتگی سفیدی بر روی کاکتوس ایجاد می کند که اگر شدت آفتاب سوختگی زیاد باشد به رنگ قهوه ای تیره تغییر رنگ پیدا می کند .



درمان :

 

اگر آفتاب سوختگی کاکتوس شما در مرحله سفیدی می باشد جای امیدواری است ، شما می بایستی کاکتوس را به محل سایه منتقل کنید و آبیاری منظمی داشته باشید تا کاکتوس به حالت اولیه خود باز گردد

ولی اگر کاکتوس شما آفتاب سوختگی قهوه ای دارد اثر آن دائمی بر روی کاکتوس می ماند ، فقط شما آنرا به سایه منتقل کنید و منظم آبیاری کنید .



اگر شما یک کاکتوس از مغازه خریداری کرده اید ،

این کاکتوس مدت زیادی در نور کم زندگی کرده است پس شما نباید به یکباره آن را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید چون  آفتاب سوخته می شود .

برای نگهداری کاکتوس خریداری شده در زیر نور مستقیم خورشید باید کم کم آنرا به محیط عادت دهید و هر روز فقط چند ساعت زیر نور خورشید باشد و طی چند هفته کم کم ساعت ها را زیاد کنید که کاکتوس به نور جدید عادت کند  .


این را هم در نظر داشته باشید که بعضی از گونه های کاکتوس هیچگاه نباید در زیر نور مستقیم خورشید باشند و همچنین نور مستقیم در هر شهر ایران با شهر دیگر فرق می کند .

شهر های جنوبی آفتاب سوزنده دارند ولی شهرهای شمالی آفتابی ملایم دارند.


 

 

آموزش تصویری پیوند کاکتوس

آموزش تصویری پیوند کاکتوس

 

 

قبل از هر چیز با اصطلاحات پیوند کاکتوس آشنا شوید :

 

پایه پیوند: کاکتوسی که به عنوان قسمت پایینی و عضو ریشه دار استفاده می شود و وظیفه ی تغذیه بخش بالایی را به عهده دارد. معمولا از کاکتوسهای استوانه ای یا مخروطی برای پایه استفاده می شود.

پیوندک: به کاکتوسی که برروی پایه قرار گرفته و در واقع قسمت رشد کننده گیاه می باشد گفته می شود.

حلقه ی آوندی: اگر کاکتوسی را برش دهید در وسط برش قسمتی دایره مانند را مشاهده می کنید به نام حلقه ی آوندی که شاهرگ حیاتی گیاه است. در هنگام پیوند زدن تا حد ممکن باید این حلقه هم در پایه و هم در قلمه در تماس با هم قرار گیرد.

 


وسایل و گیاهان مورد نیاز برای پیوند:


 


1- کاکتوس سالم و مناسب برای پایه



2- پیوندک



3- تیغ یا چاقوی نازک و تیز (هر چه تیز تر بهتر)

4- انبر یا دستکش برای نگه داشتن کاکتوس

5- مایع ضد عفونی کننده مانند الکل یا پرمنگنات

6- کش لاستیکی مرغوب (یا هر چیزی که با آن بتوان به خوبی پیوندک و پایه را روی هم محکم نگه داشت)

 

 

چند نکته مهم که قبل از پیوند زدن باید به آن ها توجه کنیم :

1- مناسبترین زمان پیوند اواخر بهار تا پایان تابستان است.(البته بستگی به نوع کاکتوس نیز دارد)

2- اندازه پایه و پیوندک را متناسب با هم انتخاب کنید.

3- زمان رشد پایه و پیوندک متناسب با هم باشد (برخی کاکتوس ها دو بار در سال رشد می کنند)

4- کاکتوس پایه سالم بوده و تحمل نگه داشتن پیوندک را در آینده داشته باشد.

 

روش پیوندزدن

ابتدا ابزار برش مورد استفاده را با الکل ضد عفونی کنید، (این کار برای جلوگیری از آلوده شدن پایه و پیوندک به بیماری های قارچی می باشد). سپس  کاکتوس پایه را مطابق شکل برشی افقی دهید.

 

 

نکته: بعضی از گونه های کاکتوس بعد از پیوند زدن شکل غیرعادی(دفورمه) پیدا کرده و به پایین خم می شوند پس اندازه پایه و محل برش را نسبت به نوع پیوندک انتخاب کرده تا مدتی بعد دچار مشکل نشوید.

پس از اینکه پایه را برش افقی دادید لبه های محل برش را به صورت اریب ببرید این کار به این دلیل انجام می شود که بعد از خشک شدن و چروکیده شدن سطح برش، پیوندک از پایه جدا نشود.

 

نکته: اگر بعد از برش اریب لبه ها سطح مقطع پایه از پیوندک کمتر شد لایه نازکی از روی پایه مطابق شکل ببرید.

 


بعد از برش پایه دوباره ابزار برش را ضدعفونی کرده و پیوندک را برش افقی دهید. دقت کنید که سطح مقطع پایه و پیوندک متناسب باشد.


 

 


پیوندک را بر روی پایه قرار داده و با دستکش مناسب و یا انبر کمی آنرا برروی پایه فشار داده و بلغزانید تا هوای محبوس شده بین آنها خارج شود.


 


در پایان با استفاده از کش لاستیکی نرم و انعطاف پذیر پایه و پیوندک را مطابق شکل بر روی هم ثابت کنید.

 

 


گیاه پیوند زده شده را چند روزی در  سایه و محل نسبتا خنک(20تا 25 درجه) قرار دهید و پس از اطمینان از موفقیت آمیز بودن پیوند آنرا به تدریج به محل مورد نظرتان منتقل کنید.

 

 پیوند کاکتوس

 

با استفاده از این روش دو گیاه مختلف متصل به یکدیگر شده وتبدیل یه یک گیاه می شوند . قسمت پایین  و ریشه دار گیاه که روی خاک قرار دارد پایه پیوند نامیده می شود و معمولا از گونه های پر رشد و مقاوم  و از کاکتویهای ستونی استفاده می شودو گیاهی که در روی آن قرار می گیرد پیوندک نام دارد .

پیوند در صورتی امکان دارد که قلمه و پایه از یک خانواده باشند وبا هم همخوانی لازم را داشته باشند و گرنه  امکان شکست  پیوند زیاد است به همین دلیل نمی توان یک کاکتوس را روی یک ساکولنت پیوند زد یا بر عکس .

برای انجام یک پیوند موفقیت آمیز باید آوند ها و بافت دو گیاه در تماس کامل با یکدیگر قرار گیرندو در صورتی که ارتباط عروقی بین دو بافت بر قرار شود پیوند موفقیت آمیز بوده است و این فرآیند معمولا چند هفته طول می کشد.

در برخی مواقع پیوند مو فقیت آمیز نبوده و لی پیوندک به طور کاذب از رطوبت موجود در سطح پایه استفاده کرده و زنده می ماند حتی اندکی رشد هم خواهد داشت ولی در نهایت یا پیوندک  دچار بیماری قارچی شده و ازبین میرود یا کم کم خشک شده و با روی پایه ریشه دار می شود که در این مورد بهتر است گیاه ریشه دار شده به خاک منتقل شود .

پیوند زدن در هر زمانی ممکن است ولی در زمانی که گیاه در حال رشد و فعالیت  است و شیره نباتی به خوبی جریان دارد احتمال موفقیت  بیشتر است که این حالت در مورد اکثر کاکتوسها در ماههای بهار و اواخر تابستان صدق میکند و دمای هوا نباید از حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه بیشتر باشد

تناسب بین پایه و پیوند باید رعایت شود و صحیح نیست که یک جوانه کوچک را روی پایه ای قطور پیوند زد و یا یک گیاه درشت را روی پایه ای نازک پیوند زد چون بعد از مدتی  پایه کج شده و قادر به تحمل وزن پیوند نیست

گونه های درشت و غول پیکر مانند  فرو کاکتوس ها و یا اچینو کاکتوسها را نباید پیوند زد چون در نهایت گیاه بسیار بزرگ شده و پایه توانایی رساندن مواد غذایی به پیوند را نداردو کم کم ضعیف شده و خم می شود و در نهایت گیاه از بین میرود

 اهداف پیوند متعدد می باشد ومعمولا به دلایل زیر می باشد.

۱ . از نظر نمای ظاهری   دو گیاه مختلف  که بر روی هم پیوند زده می شوند  زیبا و دیدنی خواهد بود .

۲ . بعضی از کاکتوسها فاقد کلروفیل بوده و یا کلروفیل کمی دارند که پیوند باعث می شود که این گیاهان بتوانند از ساقه تغذیه شده و رشد و نمو یابند مانند کاکتوسهای با رنگ های قرمز و زرد یا صورتی و غیره

۳ . گونه هایی که رشد اندکی دارند و پیوند باعث سرعت رشد و نمو آنها خواهد شد

۴ . گونه هایی که دارای ریشه هایی ظریف و حساس بوده و ممکن است با اندک بی دقتی در آبیاری ریشه از بین برود

۵ .  بعضی از کاکتوسها دیر گل بوده و ممکن است در شرایط گلخانه ای گل و بذر ندهند به همین دلیل بجز راههای تکثیر معمول پیوند زدن یکی از بهترین راهای مناسب تکثیر به شمار می رود .

۶ . معمولا در کاکتوسهای روییده از بذر زمان زیادی لازم دارند تا گیاه بزرگ شده و تولید گل نماید . تجربه نشان داده که پیوند زدن گیاه را زود رس نموده و زمان گلدهی را به جلو می اندازد .

۷ . با انجام پیوند ویژگیهای  ژنتیکی  پیوندک بر خلاف حالت بذر کاری تغییر نیافته و گونه های کمیاب ویژگی های خود را حفظ می نمایند .

۸ . گونه های دفرمه و تغییر شکل یافته که اصطلاحا کریستات نامیده می شوند به سختی ریشه دار شده و معمولا روی خاک قادر به ادامه حیات نیستند که باید پیوند زده شوند.

پیوند انواع مختلفی دارد مانند پیوند تخت ، پیوند مورب، پیوند شکافی، پیوند روی اپونتیا ، پیوند روی پرسکیوپسیس و غیره .