کاکتوس کویر

کاکتوس کویر

همه چیز درباره کاکتوس و ساکولنت
کاکتوس کویر

کاکتوس کویر

همه چیز درباره کاکتوس و ساکولنت

کاشت هیدرو پو نیک کاکتوس


کاشت هیدرو پو نیک


هیدرو پونیک یک روش کاشت نسبتا جدید می باشد ، که حدودا 100 سال است در دنیا مرسوم شده و اساس آن بر پایه کاشت گیاهان در محلول آبی مغذی با یک بستر کشت خنثی یا بدون حتی بستر است .

 

تاریخچه

 

برای اولین بار در دوران کهن بابل ها در باغ های معلق بابل اقدام به کشت هیدروپونیک در مقیاس بزرگ کردند . و در دوران جدید تر یک بلژیکی کشف کرد که گیاهان نه فقط در خاک بلکه در آب هم براحتی رشد می کنند . از آن زمان به بعد ، در بسیاری از دانشگاه ها این روش مطالعه و آموزش داده شد .

 

امروزه در بسیاری از نقاط جهان از این روش برای تولید مواد غذایی استفاده میشود . که این آمار در کشورهای مختلف متفاوت است . و صدها هکتار از مزارع را شامل میشود . در حال حاضر حدود 30000 هکتار مزازع کاشت هیدروپونیک در جهان و جود دارد که فقط 800 هکتار آن در آمریکا می باشد و از این مقدار 200 تا 300 هکتار توسط شهروندان آمریکایی و الباقی توسط شرکت های کانادا و اروپایی اداره میشود .

 کشت هیدرو پونیک یک راه حل با ارزش کاربردی برای توسعه کشاورزی در کشور های داری کمبود آب یا خاک حاصلخیز می باشد .

 

انواع روش های هیدروپونیک

 

 

روش فیتیله ایی : این سیستم از دو ظرف روی هم تشکیل شده ، ظرف فوقانی برای ایجاد محیط کشت خنثی و ظرف تحتانی به عنوان منبع محلول غذایی بکار گرفته میشود . که با ایجاد سوراخ در ظرف بالایی و کشت گیاه در آن محیط خنثی اجازه نفوذ آب و مواد مغذی را از ظرف زیرین به گیاه باید داد .

 

  

روش ظرف عمیق : یک سطل بزرگ درب دار را پرا ز محلول مغذی می کنیم روی درب آن را به اندازه یک گلدان کوچکتر بحالت دایره برش می دهیم و گلدان کوچک سوراخ داری را که گیاه در میان بستری خنثی کاشته شده درون دایره برش داده شده قرار می دهیم .  

 


روش ظرف شناور : یک قطعه اسفنج را مطابق شکل زیر سوراخ کرده و بذر هایمان را درون تکه های جدا شده کاشته و سر جایش قرار می دهیم و آنگاه اسفنج حاوی بذر را درون یک ظرف هم شکل قرار داده و درونش را با محلول مغذی پر می کنیم .  

 

روش  پمپاژ دوباره آب : هنگام جنگ جهانی دوم ، این روش در آمریکا ابداع شد و فواید ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت ، که هنوز هم طرفداران بسیاری دارد .  همانطور که از اسمش پیداست در این روش آب درون بستر کشت به تکرار پمپاژ شده و هر بار با مواد مغذی غنی می گردد . 

 

  سیستم قطره ایی : در این روش هم باز امکان پماژمحلول غذایی وجود دارد اما بصورت قطره ، قطره روی بستر گشت گیاه ریخته می شود که در عکس زیر مکانیسم ساده آنرا مشاهده می کنید . 


روش نوارنقاله ایی : در این روش گیاه درون یک بستر لوله ایی دراز کاشته میشود ، و مواد محلول غذایی از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج میشوند .  

 

 

 روش ایرپونیک Aeroponic  : همانطور که از نامش پیداست در این روش ریشه گیاه در فضای باز قرار گرفته و آب از فاصله روی آن اسپری میشود که در نوع خود جالب می باشد . عکس زیر 

 

 

مواد مغذی

 

مواد مغذی محلول در آب یا توسط میکرو ارگانیسم ها تولید یا بصورت آلی میباشد . از آنجایی که گیاهان مواد غذایی را نتها در شکل معدنی آن براحتی جذب می کنند ، برای غنی سازی میتوان از دو یا چند ماده طبعیعی استفاده کرد . البته خود آب را هم فراموش نکنید ، زیرا آن خود یک ماده طبیعی ترکیبی از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است .  بخش پیچیده قضیه هنگام استفاده از مواد عالی می باشد که در این فرایند میکروارگانیسم ها باید شرایط تبدیل مواد را یک فرم غیر آلی فراهم کنند تا گیاه بتواند از آن تغذیه کند که ممکن است طول بکشد و یا بسیار پیچیده باشد .

 

با این حال بسیاری از محققان در تلاشند ، تا راه برای توسعه این سیستم ها بیابند و با انجام آزمایشات مکرر و استفاده از فرضا ، آب غنی شده با کمپوست ، کرم یا ..... یک اکو پونیک متعادل ایجاد کنند . برای مثال میتوتن به روشی اشاره کرد که در آن آب خارج شده از یک استخر پرورش ماهی که بدلیل فضله ماهیان بسیار غنی است را برای آبیاری یک سیستم هیدروپونیک استفاده کرد و آب تصفیه شده خروجی از سیستم هیدرو پونیک را دوباره به استخر پرورش ماهی انتقال داد . البته ایجاد این توازن بین دو اکو سیستم خود پیچیدگی های خاص خود را دارد .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.