کاکتوس کویر

کاکتوس کویر

همه چیز درباره کاکتوس و ساکولنت
کاکتوس کویر

کاکتوس کویر

همه چیز درباره کاکتوس و ساکولنت

21 اصل مهم در پرورش کاکتوس وساکولنت

 

 

21 اصل مهم در پرورش کاکتوس وساکولنت

 

1 : هنگام خرید کاکتو س یا ساکو لنت اطلاعات نگهداری آن را دریافت کنید و بطور کلی کاکتوس ها و ساکولنت ها به سه دسته آفتاب دوست . سایه روشن دوست و سایه دوست تقسیم می شوند که با ید نیاز به نور و شرایط آبیاری گل هایتان را بدانید .

 

2 : هنگام خرید گل . گلدان های سایز بندی بزرگتر به همراه خاک مناسب را هم خریداری کنید زیرا گلهایتان بعد از مدتی نیاز به تعویض گلدان پیدا می کنند و ممکن است گلدان مناسب و خاک در دسترس شما نباشد .

 

3 : سایز گلدان کاکتوس و ساکولنت ها را متناسب با رشد شان و چند سانت اضافه کنید و ناگهان از گلدان خیلی بزرگ استفاده نکنید ، زیرا تاریشه به بدنه گلدان نچسبد رشد خود را آغاز نمی کند .

 

4 : بعد از انتخاب گلدان با یک چاقو تیز همه سوراخ های زیر گلدان را  باز کنید .

 

5 : هنگام تعویض گلدان حتما در کف گلدان خود مقداری شن بریزید تا آب در ته گل دان جمع نشود و اصطلاحا اور واتر نشود .

 

6 : خاک کاکتوستان را سعی کنیدبا دست خودتان آماده کنید تا عملا انرژی و علاقه ایی که در وجود شما وجود دارد را از طریق خاک به گیاهتان انتقال دهید و در ترکیباتش از شن و ماسه ۱ تا ۴ میلمتری استفاده کنید تا خاک شما بهم نچسبد ( برای اطلاعات کامل تر مراجعه شود به بخش خاک مناسب کاکتوس ) و خاک را در مشت خود فشار دهید اصلا نباید بهم بچسبد زیرا ریشه کاکتوس در خاک های سنگین رشد نمی کند .

 

7 : اگر مشاهده کردید گیاهتان ریشه بسیار زیادی دارد ریشه را هرس کنید زیرا گیاه شروع به زدن ریشه تازه می کند که این امر هم جلوی خواب رفتگی ( یک عارضه شایع در کاکتوس ها ) را می گیرد و هم خود گیاه رشد بهتری را آغاز می کند .

 

8 : بعد از تعویض گلدان تا ۱۰ روز به گل خود آب ندهید تا ریشه و گل با محیط جدید خو گرفته و سیستم ذخیره آب درونی خویش را محاسبه کرده و شروع به رشد می کنند ولی اگر بعد از تعویض گلدان بلافاصله آب بدهید گیاه دیگر رشد نخواهد کرد و اصطلاحا به خواب می رود این مسئله بسیار مهم است توجه جدی کنید .

 

9 : بعد از تعویض گلدان گل هایتان را فورا درون آفتاب شدید قرار ندهید و جابجایی آنرا از سایه به آفتاب در چند مرحله انجام دهید تا گیاه نیاز درونی خودش به نور و آب را بتواند تنظیم کند .

 

10 : اگر میخواهید کاکتوس تان زودتر به گل نشیند آن را در فضای آزاد نگهداری کنید و اگر میخواهید خود گیاه ظاهر جذاب تری داشته باشد آنرا در پشت پنجره یا در گلخانه نگهداری کنید .

 

11 : اگر در پشت پنجره یا گلخانه نگهداری می کنید با گاه گاهی به گیاه خود هوا بدهید تا با جریان هوا شرایط رشد بهتری فراهم شود و اگر در فضای باز نگهداری می کنید در زمستان زیر سقف نگهداری شود ( مثل بالکن یا تراس ) تا از رسید آب بارش های بیش از اندازه در امان باشد و اگر در زمین کاشته شده باشد گیاه خودش همه چیز را تنظیم می کند .

 

12 : کاکتوس ها را معمولا با گیاهان دیگر نمی توان نگهداری کرد چون شرایط آبیاریشان فرق می کند مگر اینکه در این زمینه دارای مهارت زیادی باشید .

 

13 : بهترین کلام برای زمان آبیاری زمانیست که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد و این با تو جه به مکان نگهداری و محل . ممکن است فرق داشته باشد و اگر آبیاری منظم باشد کاکتوس رشد خوبی خواهد کرد و ظاهری زیبا خواهد داشت .

 

14 : سعی کنید کاکتوس ها را در ارتفاع نگهداری کنید و از جمع شدن آب زیر گلدان جلوگیری کنید . مخصوصا کسانی که در داخل خانه از گلهایشان نگهداری می کنند .

 

15 : هر ۱ الی ۲ ماه گلدان هایتان را بچرخانید تا طرف دیگر گیاه هم به آندازه کافی از آفتاب بهرمند شود و طرف قبل نیز دچار آفتاب سوختگی نشود .

 

16 : اگر گلهایتان را در فضای باز نگهداری می کنید در زمستان گل ها را به جای خشک انتقال دهید تا آب باران و برف داخل گلدان نرود .

 

17 : اگر گل هایتان رشد کافی کردند و داری تعدادی پا چو ش شدند همه را با هم جدا نکنید زیرا شیره زیادی از گیاه خارج شده که منجر به خواب رفتگی و یا حتی مرگ گیاه بشود .

 

18 : بهترین زمان جابجایی گلدان و کاشت پا چو ش تا اواسط خرداد ماه است ( و البته پیوند کردن )

 

19زمانی که پاجوش یا قلمه جدا کردیددو  . سه روز در یک مکان خشک قرار دهید تا محل جدا شدگی کاملا خشک شود و بعد اقدان به کاشت کنید .

 

20 : بعد از کاشت تا مدت ۳۰ الی ۴۰ روز در جای سایه روش و کم نور قرار دهید تا گیاه دارای ریشه شود و آنگاه آرام آرام وارد نور کنید .

 

21 : شایع ترین مشکلی که در پرورش کاکتوس ها با آن مواجه می شوید پدیده خواب رفتگی خارج از زمان عادی ( در سرمای زیاد و گرمای زیاد کاکتوس ها به خواب می روند ) از تغییرات ناگهانی و ضعیت کاکتوس ها بپرهیزید تا دوچار اختلال رشد نشوند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.